آرشیو یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۳
ایران
۱۵

نوسازی شالیزارهای گیلان با سرمایه گذاری خارجی

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: طرح سرمایه گذاری خارجی برای تجهیز و نوسازی شالیزارهای استان در شورای اقتصاد مجوز گرفت.

محمدعلی نجفی افزود: با استفاده از اعتبارات فاینانس، طرح تجهیز و نوسازی 55 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان در مدت سه سال اجرا می شود.

وی با بیان این که تاکنون فقط 68 هزار هکتار شالیزار گیلان تجهیز و نوسازی شده است، گفت: از 238 هزار هکتار شالیزار استان 180 هزار هکتار قابلیت تجهیز و نوسازی دارد.

استاندار گیلان ادامه داد: کاهش هزینه های تولید، مدیریت آبیاری بویژه در زمان کم آبی، افزایش بهره وری و تولید محصول از مزایای اجرای این طرح است که ضرورت انجام آن را اجتناب ناپذیر کرده است.

به گزارش ایرنا، ​نجفی با بیان این که طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی شالیزارها از دهه 70 آغاز و به کندی پیش می رود، اضافه کرد: یکی از دلایل کندی اجرای این طرح، نبود اعتبارات کافی است که با استفاده از فاینانس این مشکل رفع خواهد شد.

سیدرحیم سجادی معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهادکشاورزی نیز با اشاره به ردیف ملی 3000 میلیارد ریالی برای اجرای آبیاری تحت فشار در کشور گفت: در قانون بودجه امسال ده هزار میلیارد ریال دیگر به این اعتبارات افزوده شد.

وی با اشاره به تصویب طرح انتزاع سیاستگذاری صنایع تبدیلی از وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: براساس قانون، سیاستگذاری این بخش به وزارت جهاد کشاورزی بازگشته است.وی پرهیز از دوگانگی و موازی کاری در گسترش صنایع تبدیلی و انجام تخصصی امور را از مزایای اجرای این قانون عنوان کرد.

استان گیلان دارای حدود 237 هزار هکتار زمین شالیزاری، 32 هزار هکتار باغ چای و بیش از ده هزار هکتار اراضی زیرکشت مرکبات است.