آرشیو دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۴
پرونده
۱۰

سعدی خوان ترین خواننده های ایرانی

نگاهی به کارنامه خوانندگان موسیقی ایرانی نشان می دهد خواننده های خوب و مطرح این موسیقی در کشورمان روی خوشی به سعدی نشان داده و در کارهایشان از غزلیات او استفاده کرده اند. نگاهی می اندازیم به آثار این خوانندگان که اغلب در ذهن ما ماندگار شده اند و زیر لب زمزمه شان می کنیم.

مولانا خوان سعدی خوان

شهرام ناظری را باید سعدی خوان بزرگ کشورمان دانست، اگرچه این خواننده در ایران و دنیا به عنوان موزیسینی شناخته می شود که با استفاده دقیق و بجا از اشعار مولانا او را به همه معرفی کرده است. با این حال اما نباید فراموش کرد او در آلبوم «بی قرار» چند غزل از سعدی را هم بخوبی اجرا کرده است. «بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران» و«به دو زلف یار دادم دل بی قرار خود را» ازجمله تصنیف های موفق آلبوم بی قرار محسوب می شود. همچنین او دو غزل «ای ساربان آهسته ران» و «به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست» را هم بسیار زیبا و به یاد ماندنی اجرا کرده است.

سعدی خوان اصفهانی

حسام الدین سراج، خواننده خوب کشورمان که هنرمندی از شهر اصفهان است، در آلبوم هایی چون بوی بهشت، آیینه و آه، ماه نو و شب عاشقان بیدل استفاده خوبی از اشعار سعدی کرده است. همچنین تصنیف سلسله موی دوست یکی از آثار ماندگار او در زمینه سعدی خوانی بوده که بارها از رسانه ملی هم پخش شده است.

سعدی خوان میانه رو

علیرضا قربانی در کل آدم میانه رویی است. در آثار او نمی توانید بگویید بیشتر طرفدار کدام شاعر است و بیشتر علاقه دارد چه نوع شعرهایی بخواند. برای همین آثار سعدی در کارهای او چندان پررنگ نیست. با این حال او هم کارهایی روی شعر سعدی دارد. او هم مثل همایون شجریان بیشتر کارهایش را روی شعر سعدی به صورت آواز اجرا کرده است.

سالار سعدی خوان

سالار عقیلی هم از خواننده هایی است که در اغلب آلبوم هایش کاری از سعدی را خوانده است.

آلبوم «سایه های سبز» که حاصل همکاری او و ارشد طهماسبی است کاملابه سعدی خوانی اختصاص دارد.

سعدی در بخش آواز

همایون شجریان هم در کارهایش نگاه خوبی به اشعار سعدی دارد، البته او از غزلیات این شاعر بزرگ ایرانی بیشتر در بخش آوازی کارهایش استفاده می کند که می توان از میان آنها به «مگر نسیم سحر بوی زلف یار من است» در آلبوم نسیم وصل اشاره کرد.