آرشیو چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۶
اندیشه
۸

ترادف در قرآن کریم

کتاب «ترادف در قرآن کریم» تالیف حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی میرلوحی، به همت مرکز فرهنگ و معارف قرآن تهیه و از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

این اثر در پنج بخش «پیشینه ترادف»، «ترادف در قرآن کریم»، «دانشمندان معاصر موافق ترادف»، «ترادف از نظر مفسران قرآن کریم» و «بررسی مفردات شبه مترادف» تدوین شده است.

یکی از مباحث مهم در زبان شناسی، مساله ترادف کلمات است. برخی بر این باورند که بسیاری از کلمات را می توان بدون تغییر معنا، به جای یکدیگر در جملات مختلف استفاده کرد، اما بعضی زبان شناسان با این دیدگاه موافق نیستند. در این کتاب از نظری دفاع شده که مدعی است در قرآن واژه مترادف وجود ندارد و بنابراین هر واژه ای در جای خود قرار دارد و نمی توان واژه ای دیگر را به جای آن به کار برد و در عین حال معنا را همچنان محفوظ نگه داشت. در بخشی از کتاب آمده است: «علم مفردات قرآن کریم مانند علوم دیگر قرآنی از همان آغاز نزول قرآن تا امروز مورد توجه دانشمندان و علاقه مندان بوده است. یکی از موضوعات مهمی که در علم واژه شناسی قرآن، نقش بسیار مهمی در فهم و تفسیر دقیق و عمیق معارف آیات الهی دارد، مساله وجود ترادف در میان واژگان مشابه است. این اثر بنا دارد با بهره گیری از نظریات اندیشمندان و صاحب نظران عرصه لغت و تفسیر، این نظریه را به اثبات برساند که در میان واژگان بظاهر متشابه قرآن ترادفی وجود ندارد.»

همچنین شناخت کاربرد هر یک از واژه های بظاهر مترادف قرآن و موارد استعمال هر یک و پی بردن و آشنایی هر چه بیشتر فارسی زبانان با اعجاز بیانی قرآن کریم از راه شناخت فرق میان واژه های مشابه اهدافی است که مولف در تالیف این اثر، آن بوده است.

یادآور می شود کتاب «ترادف در قرآن کریم» با شمارگان 1400 نسخه، در 632 صفحه و با قیمت 380 هزار ریال از سوی انتشارت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.