آرشیو چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۶
فرهنگ و هنر
۵

حضور نماینده سازمان ملل در راهیان نور

گری لوییس، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران همراه همسر و دو دخترش به مدت دو روز در قالب کاروان های راهیان نور از جبهه های نبرد آبادان و خرمشهر بازدید کردند.

به گزارش مهر، این برنامه به همت جانبازان شیمیایی موزه صلح تهران به مدت دو روز تدارک دیده شده است. در اولین روز این سفر، گری لوییس و خانواده ابتدا از موزه جنگ خرمشهر بازدید کرده و از چگونگی نبرد قهرمانانه 45 روزه خونین شهر مطلع شده و سپس به مسجد جامع خرمشهر و یادمان شهدای شلمچه عزیمت کردند و از نزدیک با عملیات بیرون راندن بعثی ها از خاک کشور ایران آشنایی پیدا کردند.

آنها سپس با حضور در شرکت صنایع دریایی خرمشهر مراحل ساخت سکوهای نفتی دریایی برای فازهای مختلف عسلویه و پارس جنوبی توسط متخصصان ایرانی را نیز مشاهده کردند.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران همراه خانواده خود به منزل ملاصالح قاری، از آزادگان رفتند و پرسش هایی درباره ماجرای عجیب و حماسی (23 و آن یک نفر) که فیلم مستند آن را چندی پیش نیز قبل از سفر مشاهده کرده بود با این آزاده مطرح کرد.

در ادامه این سفر، آنها به بازدید از جبهه های آبادان در زمان محاصره با روایتگری مکی یازع، نویسنده کتاب (بچه های کفیشه) و مترجمی دکتر شهریار خاطری (ریاست انجمن دفاع از قربانیان سلاح های شیمیایی) پرداختند و در محل کوی ذوالفقاری، جبهه های اروندرود و میدان مجسمه دریاقلی حضور یافتند. آنها پس از آشنایی ضمنی با دفاع مردمی آن روزها در گلزار شهدای آبادان به شهدای این واقعه ادای احترام کردند و با خانواده شهید موسوی، فرمانده پیشین سپاه خرمشهر به گفت وگو پرداختند.

حضور در منطقه اروند کنار، یادمان شهدای والفجر 8، دیدار از تالاب شادگان و طرح های مشترک سازمان ملل و دولت ایران برای احیای این تالاب از دیگر برنامه های بازدید این هیات بود. در پایان این سفر، لوییس و خانواده اش با حضور در صدا و سیمای آبادان از تجربیات عجیب، شیرین و به یادماندنی خود در این سفر با مخاطبان ایرانی صحبت کردند که بزودی از شبکه خوزستان و شبکه سراسری «شما» پخش خواهد شد.