آرشیو پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۵۶۲۹
بین الملل
۲۲

رئیس جمهوری لبنان هفته آینده انتخاب می شود

نامزدهای ریاست جمهوری لبنان در جلسه دیروز چهارشنبه پارلمان لبنان که به ریاست «نبیه بری» تشکیل شد، نتوانستند آرای مورد نیاز را کسب کنند و بر این اساس انتخاب رئیس جمهوری لبنان به نشست های بعدی پارلمان در روز چهارشنبه آینده 10 اردیبهشت موکول شد. به گزارش ایرنا، «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی و نامزد گروه 14 مارس تنها توانست از میان آرای 124 نماینده حاضر در این جلسه 47 رای کسب کند و نمایندگان 52 رای سفید به گلدان ها ریختند.

نامزدی می تواند به عنوان رئیس جمهوری جدید وارد بعبدا (کاخ ریاست جمهوری لبنان) شود که 86 رای کسب کند. مجلس لبنان 128 نماینده دارد که براساس قانون در جلسات بعدی حضور نصف به علاوه یک (65 نماینده) کافی است.

پرونده های تروریستی سمیر جعجع بازگشایی شد

نامزدی «سمیر جعجع» در انتخابات ریاست جمهوری لبنان پرونده های تروریستی او را دوباره گشود و خاطره های تلخی را در اذهان مردم این کشور زنده کرد و این موضوع حتی در شهر طرابلس پایتخت شمالی لبنان و پایگاه اصلی گروه 14 مارس هم بازتاب داشت. برخی منابع رسانه ای لبنان روز چهارشنبه نوشتند که با اعتراضات مردم طرابلس به نامزدی جعجع، «چرت» اعضای گروه 14 مارس که در لبنان به مخالفان مقاومت معروف هستند و تصور می کردند مردم بعداز 27 سال اقدامات تروریستی رئیس حزب نیروهای افراطی را فراموش کرده اند، پراند. از میان نمایندگان شمال لبنان در مجلس «احمد کرامی» به علت ترور پسر عمویش به دست جعجع و «محمد کباره» که سال 2005 حاضر نشد قانون عفو جعجع را امضا کند، با نامزدی جعجع معروف به حکیم جنگ های داخلی مخالفت کرده اند. «نجیب میقاتی» نخست وزیر سابق لبنان و احمد کرامی نیز با صدور بیانیه ای مشترک اعلام کردند که با در نظر گرفتن احساسات مردم طرابلس در قبال جعجع در نشست پارلمان حضور می یابند.