آرشیو پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۲۰۷۶۳
اقتصادی
۴

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد: پرداخت یارانه شیر در سال جاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: پرداخت یارانه برای تثبیت قیمت شیر خام و جلوگیری از زیان دامداران در سال جاری ادامه خواهد داشت.

حسن رکنی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اختصاص 300 میلیارد تومان به دامداران برای تولید شیر خام افزود: تاکنون 170 میلیارد تومان آن پرداخت شده و الباقی باید با رفع موانع اداری هرچه سریع تر پرداخت شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام با بیان این که قیمت 1300 تومان برای هر کیلوگرم شیر خام و مابه التفاوت 190 تومانی آن با توافق تولیدکنندگان تعیین شده بود، ادامه داد: مسئولان دولت از جمله وزیر جهاد کشاورزی و رئیس جمهور به دنبال آن هستند تا از محل درآمد هدفمندی یارانه ها در فاز دوم بتوانند کمک مناسبی به عنوان یارانه در اختیار دامداران قرار دهند تا تولید زیان نبینند چرا که در حال حاضر شرایط ما در مصرف سرانه شیر خام به گونه ای است که می توان به جای پرداختن به صادرات، محصول را در داخل مصرف کرد.

به گفته رکنی، سال گذشته معادل 500 هزار تن شیر خام که البته شامل انواع فرآورده های لبنی بوده صادر شده که می توانستیم این را به سبد مصرف داخلی خانوار اضافه کنیم چرا که هر قدر مصرف شیر در کشور افزایش یابد میزان ابتلابه بیماری های مختلف از جمله پوسیدگی دندان کاهش می یابد و باید مصرف شیر را نه فقط به عنوان یک ماده غذایی بلکه به عنوان دارو در کشور افزایش دهیم.

رکنی گفت: سال گذشته تراز محصولات کشاورزی حدود منفی 8 میلیارد دلار بوده که نشان می دهد ایران کشوری واردکننده طی سال های گذشته بود اما آمار و اطلاعات نشان می دهد تنها برای صادرات گوشت مرغ ظرفیت های مناسبی برای ایران وجود دارد چرا که سالانه حدود 10 میلیون تن گوشت مرغ در دنیا مبادله می شود در حالی که حدود 3 میلیون تن آن به کشورهای همسایه برمی گردد و کشوری مانند عراق سالانه حدود 700 هزار تن گوشت مرغ وارد می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد تا عمده کار تولید و بازار محصولات کشاورزی را به اتحادیه ها و تشکل های بخش خصوصی واگذار کند که خود نیز بتواند در نظارت و ارزیابی وضعیت این بخش با فراق بال بیشتری عمل کند.