آرشیو پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۲۰۷۶۳
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

نوبت که به خودشان رسیدآسمان تپید!

در حالی که رئیس جمهور در مراسم فرهنگی گوناگون امر ممیزی و نظارت و برخورد در حوزه های فرهنگی و هنری را زیر سوال می برد در مقام دولتی خواستار برخورد با سازندگان فیلم مستند «من روحانی هستم» شدند.

وزیر ارشاد درباره انتشار فیلم «من روحانی هستم» گفت: این فیلم یک توهین آشکار به شخص رئیس جمهور است و دستگاه قضایی باید با عوامل آن برخورد کند.

علی جنتی در گفت وگو با (ایسنا) افزود: انتشار فیلم «من روحانی هستم» بدون مجوز و طی مراحل قانونی صورت گرفته است و یک توهین آشکار به شخص رئیس جمهور است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضائی باید با عوامل تهیه این مستند برخورد کند، اظهار کرد: نباید در جامعه به سمتی پیش برویم که انتشار بسته های فرهنگی غیرقانونی رواج پیدا کند.

از سوی دیگر نوبخت سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران و درباره فیلم «من روحانی هستم»، گفت: این مجموعه که به صورت سی دی منتشر شده، با اهداف مغرضانه تهیه شده و قابل پیگیری قضایی است و ما نیز از قوه قضائیه انتظار داریم که پیگیری کند.

رئیس جمهور پیش از این چندین بار در مقاطع مختلف تاکید کرده که هنرمندان و نویسندگان نیازی به ارشاد و گشت ارشاد و ممیزی ندارند و این خود افکار عمومی است که تشخیص می دهد از کدام کالای فرهنگی و فیلم و کتاب استقبال کند یا در انزوا قرار دهد. روحانی این را هم گفته که اجازه دهیم هر چه در دل و اندیشه نویسنده می گذرد، روی کاغذ جاری شود.

با این اوصاف- و صرف نظر از مصداق و محتوای فیلم من روحانی هستم- جای تامل است که چگونه مقامات دولتی پیگیر مجازات عوامل تهیه این فیلم می شوند. البته این موضوع در ماجرای پیگیری تذکر و توقیف برخی نشریات منتقد دولت نیز مسبوق سابقه است و حکایت یک بام و دو هوا را تداعی می کند.

وزارت ارشاد برخلاف برخی سخت گیری های شدید علیه منتقدان، در قبال برخی سایت ها و روزنامه ها و محصولات فرهنگی و هنری و انتشاراتی ضدارزش های اسلامی، کاملاساکت است یا نقش حمایتی ایفا می کند.