آرشیو پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۲۰۷۶۳
صفحه آخر
۱۲

کرزای: بازداشتگاه های مخفی اشغالگران باید برچیده شوند

رئیس جمهور افغانستان وجود زندان های مخفی آمریکا و انگلیس را در افغانستان تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «حامد کرزای» اعلام کرد، آمریکا و انگلیس علی رغم توافقات خود با دولت کابل، در خاک افغانستان بازداشتگاه های مخفی دارند. وی همچنین، طی فرمانی به ریاست امنیت ملی افغانستان خواستار تعطیلی زندان ها و بازداشتگاه های مخفی متعلق به اشغالگران در خاک افغانستان شد. وی وجود این زندان ها را مغایر قانون اساسی و سایر قوانین افغانستان دانست.

به گفته «غلام فاروق» رئیس کمیسیون تحقیقات درمورد زندان های افغانستان، هم اکنون شش افغانی در پایگاه هوایی «قندهار» و 17افغانی دیگر در اردوگاه «باستیون» استان «هلمند» که هر دو متعلق به اشغالگران انگلیسی هستند، تحت بازداشت به سر می برند. فاروق درمورد نظامیان آمریکایی نیز گفت که آنها هم شماری زندان مخفی در اختیار دارند، هرچند که در این بازداشتگاه ها هیچ زندانی افغان وجود ندارد.

شکنجه گر ارشد

«حاجی گولالای» رئیس سابق سرویس جاسوسی افغانستان که به «شکنجه گر ارشد» معروف است، هم اکنون زندگی تازه ای را در جنوب کالیفرنیا آغاز کرده است و خانه ای صورتی رنگ در حومه «لس آنجلس» دارد.

گولالای که پس از حمله سال2001 آمریکا به افغانستان مسئول دستگاه اطلاعاتی افغانستان شد، اکنون می گوید که قربانیانش را با شوک الکتریکی شکنجه کرده و آنها را وحشیانه کتک می زده است. واشنگتن پست درباره این شکنجه گر و دست پرورده آمریکا نوشت: «او ماشین بزرگی بود که خیلی از مردم را زیر چرخ له کرد.»

خبر دیگر اینکه، شمار مهاجمانی که طی حمله روز دوشنبه خود به پایگاه های دولتی استان «پکتیا» کشته شده اند، 60تن اعلام شد. براساس گزارش های رسمی، این افراد عضو شبکه «حقانی» بودند.