آرشیو چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۲۹۶۰
جهان
۶

آغاز عملیات خونین طالبان موسوم به بهاره

افغانستان در آستانه مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور با آغاز عملیات های خونین طالبان موسوم به بهاره روبه رو شده است: عملیات هایی که ده ها کشته و مجروح در پی داشته است.

به ادعای طالبان این عملیات های تروریستی با هدف مقابله با «مداخله گران خارجی و حامیان آنها» انجام می شود. اما بر اساس شواهد در بیشتر موارد به نهادهای دولتی و مردم افغانستان حمله می شود. چنانچه عملیات بهاره طالبان این هفته با حمله به ریاست دادگستری افغانستان آغاز شد که این عملیات شش کشته و زخمی برجای گذاشت. دفتر مطبوعاتی وزارت کشور افغانستان با انتشار اطلاعیه‎یی اعلام کرد که در نتیجه حمله گروه سه نفری تروریست ها به ساختمان ریاست دادگستری ولایت «ننگرهار» دو پلیس و دو کارمند این ریاست کشته و دو کارمند دیگر این ریاست زخمی شدند. براساس این اطلاعیه، در این درگیری هر سه تروریست نیز کشته شدند.

چهار موشک دیگر هم در حوالی فرودگاه بگرام در شمال کابل فرود آمده اند. بزرگ ترین قرارگاه ناتو و نیروهای «آیساف» در افغانستان در بگرام واقع شده است. یک سخنگوی ناتو گفته است که این موشک ها به یک ساختمان خالی و برخی تجهیزات خسارت زده اند اما کسی را زخمی نکرده اند.

از سوی دیگر به گزارش وزارت کشور افغانستان در نتیجه عملیات پاکسازی نیروهای امنیتی افغان در ولایت‎های «کنر»، «ننگرهار»، «لغمان»، «قندوز»، «قندهار»، «زابل»، «ارزگان»، «پکتیکا»، «فراه»، «هلمند» و «نمیروز» در 24 ساعت اول، 47 شبه‎نظامی طالبان کشته، 14 نفر زخمی و 12 نفر دیگر از آنان دستگیر شدند. براساس این گزارش ها 3 حلقه مین و تعدادی جنگ افزار سبک و سنگین از ولایات قندوز و بلخ نیز به دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است.

به گزارش منابع افغان در عملیات تروریستی دیگر از سوی طالبان، «مولوی محمد رحیم» علمای دین ولایت «ارزگان» توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد.