آرشیو شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۳۹۷۵
جهان
۶

حزب حاکم هند، شکست را پذیرفت

نتایج رسمی انتخابات پارلمانی هند در حالی روز گذشته اعلام شد که ساعتی پیش از این خبر، حزب حاکم کنگره ملی هند شکست در این انتخابات را پذیرفت.

به گزارش فارس، حزب حاکم به رهبری مانموهان سینگ، نخست وزیر فعلی این کشور در بیانیه ای شکست در انتخابات سراسری را پذیرفت. به عقیده تحلیلگران، شکست حزب کنگره می تواند آینده راهول گاندی، معاون رهبر این حزب را به مخاطره اندازد. گفته می شد در صورت پیروزی این حزب، گاندی جانشین سینگ در مقام نخست وزیری می شد.

در مقابل، حزب ملی گرای بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی، موفقیت مهمی را به دست آورد. گفته می شود این حزب و ائتلاف همراه آن توانسته بین 250 تا 290 کرسی را کسب کند. در این دوره، مجلس سفلای هند 543نماینده انتخابی دارد و برای تشکیل دولت، کسب دست کم 272کرسی لازم است. در همین حال، اعضای ستاد مرکزی حزب بهاراتیا جاناتا در دهلی، پایتخت، با برگزاری مراسم، پیشاپیش آماده شرکت در جشن پیروزی در انتخابات و استقبال از دولت آینده به رهبری مودی شده اند. مودی در ژوئن سال گذشته به رهبری حزب رسید و کسب پیروزی چشمگیر در این انتخابات موفقیت قابل توجهی برای این سیاستمدار شصت و سه ساله هندی است.

مشکلات اقتصادی بویژه تورم، کسری تجارت خارجی، کاهش نرخ برابری روپیه و کمبود سرمایه گذاری در صنایع زیربنایی بخصوص راهسازی، برق و آب و مسائلی مانند فساد اداری و امنیت شهروندان از محورهای اصلی مبارزات در انتخابات این دوره پارلمان هند بود. از سوی دیگر گفته می شود انتقال قدرت از حزب کنگره به حزب بهاراتیا جاناتا با استقبال بازارهای ارز و سهام مواجه شده و در آغاز معاملات روز گذشته در بازار بورس بمبئی، شاخص ارزش سهام حدود 4 درصد رشد کرد و نرخ برابری روپیه در برابر ارزهای معتبر نیز افزایش یافت.