آرشیو شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۳۹۷۵
جهان
۶

کشته شدن 2 چینی در اعتراضات مردم ویتنام

اعتراض مردم ویتنام به استقرار یک سکوی حفاری نفتی چین در منطقه ای در دریای چین جنوبی که دو کشور بر سر حاکمیت آن اختلاف دارند، شدت یافته و شکل خشونت آمیزتری به خود گرفته است. منابع و مقامات چینی از کشته شدن شهروندان خود در این اعتراضات سخن می گویند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزارت امور خارجه چین روز گذشته اعلام کرد در خشونت ها بر ضد چینی ها در ویتنام، دست کم دو چینی کشته و بیش از یکصد نفر دیگر زخمی شدند. هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: دولت چین اهمیت زیادی به اوضاع می دهد و ما عمیقا از خشونتی که در ویتنام علیه چینی ها در جریان است، نگرانیم. وی افزود: ما به اعتراضات رسمی خود به ویتنام ازکانال های مختلف موجود ادامه می دهیم.

شن دانیانگ، سخنگوی وزارت تجارت و بازرگانی چین نیز در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: چین از ویتنام می خواهد تا اقدامات موثر و فوری را در جهت متوقف کردن خشونت علیه اتباع و شرکت های چینی اتخاذ کند. وی گفت: امنیت اتباع چین و دارایی های شرکت های چینی باید ازسوی طرف ویتنامی تامین شود. گفته می شود بسیاری از کارخانجات تایوانی که اتباع چینی در آنها فعالیت می کنند از زمان آغاز درگیری ها و ناآرامی ها در ویتنام تعطیل شده و علت آن نگرانی کارخانه داران از هجوم ویتنامی های خشمگین است.

در همین حال، نخست وزیر ویتنام در بیانیه ای خواستار تظاهرات صلح آمیز در کشور شد و اعلام کرد این تظاهرات غیرقانونی و غیرمشروع است و هر کس که در خشونت های اخیر دست داشته، باید مجازات شود.