آرشیو شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۳۹۷۵
فرهنگ و هنر
۵

توقیف فیلم های ایرانی در تونس

حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی هفته پیش به تونس سفر کرد و آمادگی سینمای ایران را برای تعامل با تونس اعلام کرد.اما چند روز بعد خبر دیگری در رسانه ها منتشر شد که فیلم های ایرانی در تونس مصادره شدند. ماجرا این بود که وزارت فرهنگ تونس به این بهانه که فیلم های ایرانی به نمایش درآمده در هفته فرهنگی ایران در پایتخت این کشور عربی مجوز قانونی اکران نداشتند، این آثار را مصادره کرد.

یک منبع آگاه در وزارت فرهنگ تونس درباره این اتفاق گفت: ماموران هنگامی که فیلم «بدرود بغداد» ساخته مهدی نادری در سینما «برناس» پایتخت تونس نمایش داده می شد، وارد سالن شدند و ضمن اخراج تماشاگران، فیلم «بدرود بغداد» را هم مصادره کردند. وزارت فرهنگ تونس همچنین اعلام کرده که هنر سینمای ایران فرهنگ و امنیت تونس را تهدید می کند، زیرا فیلم های ایرانی مروج مذهب تشیع هستند و پیام ها و اندیشه های دینی را ترویج می کنند.

در همین حال ایوبی به مهر گفت: فیلم مستندی به نام «کریم» از محصولات سینمای ایران که در دوران شفیع آقامحمدیان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجریی و در مدیریت کلان سینمایی دولت دهم تولید شده بود، نمایش داده شد که من از کم و کیف نمایش این فیلم بی اطلاع بودم و دست اندرکاران برگزاری این هفته فیلم به احترام سینمای ایران مستند «کریم» را انتخاب کرده بودند.

او ادامه داد: این فیلم، مستندی تحریک کننده بود که تبلیغات مذهبی مستقیم ارائه کرده بود. با توجه به آشنایی که از جامعه تونس دارم مطمئن بودم که این فیلم خوشایند آنها نخواهد بود. به هرحال ترویج مهدویت خیلی شفاف بیان شده بود و برداشت این بود که در کشور تونس اسلام سیاسی پیروز شده است.

به گفته ایوبی، توقف نمایش فیلم «بدرود بغداد» ساخته نادری در یکی از سینماهای تونس به نوعی واکنش به نمایش مستند «کریم» بوده است.