آرشیو شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۳۹۷۵
اقتصاد
۴

نیمی از ثروت جهان در اختیار یک درصد جمعیت جهان

یک درصد جمعیت جهان هم اکنون 50 درصد کل ثروت جهان را در اختیار دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه خبری فرانس 24 در گزارشی درباره بی عدالتی و توزیع ناعادلانه ثروت در جهان نوشت: 85 نفر از ثروتمندترین افراد جهان هم اکنون نیمی از ثروت فقیرترین مردم جهان را در اختیار دارند و به همین علت آکسفام، یکی از بزرگ ترین گروه های بین المللی فعال در یاری رسانی برای ریشه کنی فقر، گرسنگی و بی عدالتی در جهان، در همین باره و افزایش نابرابری ها در جهان هشدار داده است.

این گزارش افزود: اگر به کشورهای ثروتمند جهان نیز نگاه کنیم متوجه می شویم که ثروت ثروتمندان نسبت به 30 سال پیش بیشتر شده است. اما پرسشی که در این باره مطرح می شود این است که چگونه می توان با این نابرابری های درآمدی در جهان مبارزه کرد؟

برتران بدره، مدیر بخش مالی گروه بانک جهانی در این باره می گوید: ما در این خصوص با موضوعی مواجه هستیم که نه فقط اخلاقی نیست، بلکه تاثیرات منفی اقتصادی دارد. پرسش این است که آیا وجود این مقدار ثروت در دست گروه اندک و خاص از جامعه کارایی اقتصادی دارد یا خیر؟ زیرا وقتی رشد اقتصادی و ثمره رشد اقتصادی به تناسب جمعیت جهان توزیع نشده باشد پایدار نخواهد بود و این چیزی است که از خیلی وقت پیش درباره آن هشدار داده ایم.