آرشیو شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۳۹۷۵
ایران
۱۵

منسوجات مردان نمکی زنجان رونمایی شد

بخشی از منسوجات و پارچه های به دست آمده از معدن نمک چهرآباد که محل کشف مردان نمکی است، در محل موزه مردان نمکی عمارت ذوالفقاری شهر زنجان رونمایی شد.

به گزارش مهر، براساس مطالعات صورت گرفته، این منسوجات متعلق به 2350 سال پیش بوده است که در بافت آنها از تکنیک های متفاوتی در آن دوره استفاده شده است و از جنس های مختلف مو، پشم و نمد بوده و وجود نقوش مختلف و طرح های زیبا در بافت این پارچه ها از ویژگی های بارز آنها به شمار می رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان این که منسوجات و پارچه های به دست آمده از معدن چهرآباد و هنر و ظرافت به کار رفته در این پارچه ها، نشان از قدمت پارچه بافی در ایران است، گفت: منسوجات به دست آمده از مردان نمکی چهرآباد شامل دو دوره تاریخی ساسانیان و هخامنشیان است.

یحیی رحمتی با بیان این که این یافته ها یکی از مستندات قوی حوزه منسوجات کشور از نوع تاریخی به شمار می رود، افزود: منسوجات به دست آمده از معدن نمک چهرآباد برای نخستین بار در موزه ایران باستان رونمایی و به نمایش گذاشته شده است. مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز با بیان این که در منسوجات یافت شده در معدن نمک چهرآباد که محل کشف مردان نمکی است، از دو شیوه بافت استفاده شده است، گفت: برخی از پارچه ها با پشم بافته شده است و برخی نیز از مو بوده و برخی از این منسوجات کشف شده نیز به صورت تلفیقی از مو و پشم بافته شده است. طناب نیز در بین این کشفیات باستان شناسی وجود دارد.

پرستو قاسمی افزود: پارچه هایی در میان این منسوجات کشف شده وجود دارد که به صورت دو لایه و از جنس پشم بوده و احتمالابه عنوان کمربند کاربرد داشته است.

وی با اشاره به این که در بین پارچه های کشف شده نمد نیز وجود دارد که این پارچه نمدی بخشی از آستین مردان نمکی کشف شده از معدن نمک چهرآباد زنجان است، تصریح کرد: پارچه ها و منسوجات کشف شده از معدن نمک چهرآباد زیاد است و به دلیل کمبود فضا فقط توانستیم بخشی از این پارچه ها و منسوجات را با در نظر گرفتن ویژگی ها و ظرافت هایی که در آن به کار رفته است، به نمایش بگذاریم.