آرشیو سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۳۹۷۸
ماشین
۱۲

نیسان NOTE اولین ماشین خود تمیز شونده دنیا

حتما برای شما هم بارها اتفاق افتاده که لحظاتی پس از شستن خودرو، بارندگی شروع شده و همراه با آن لایه ای از گل و خاک روی ماشین شما نشسته و همه زحمت هایتان بر باد رفته باشد. شستن خودرو یکی از کارهای دشوار است و برای آنهایی که امکانات یا حوصله انجام آن را ندارند، هزینه زیاد کارواش ها را نیز به دنبال دارد.

در واکنش به این موضوع و برآوردن نیاز مشتریان، نمایندگی شرکت نیسان در اروپا آزمایشاتی را روی فناوری های نوآورانه مرتبط با رنگ مخصوصی از بدنه ماشین متمرکز کرده است. در این فناوری رنگ بدنه ماشین به گونه ای ساخته می شود که قادر به دفع گرد و خاک، لکه های ناشی از باران های کثیف و گل و لای ناشی از رانندگی روزمره هنگام بارندگی بوده و به این معناست که دیگر نیازی نیست مالکان خودرو هر روز ماشین خود را با دستمال مرطوب تمیز کرده یا آن را بشویند.

این رنگ مخصوص خواص فوق هیدروفوبیک (خاصیت آب گریزی مانند مولکول های نفت) و اولفوبیکی (خاصیت چربی گریزی) داشته و دافع آب و روغن است. بنا بر اعلام شرکت نیسان قرار است از این رنگ در پوشش بدنه سری جدید مدل نیسان NOTE عرضه شده در بازار اروپا استفاده شود و به این ترتیب این مدل نیسان تبدیل به اولین اتومبیل خود تمیزکننده جهان خواهد شد.

برای ارزیابی کارایی واقعی خاصیت هیدروفوبیکی این پوشش و به عنوان یک کاربرد بالقوه خدمات پس از فروش، مهندسان نیسان در مرکز فنی اروپا در نظر دارند این رنگ مخصوص خود تمیز کننده را در ماه های آینده و در شرایط گوناگون آب و هوایی آزمایش کنند. نیسان اولین شرکت اتومبیل سازی دنیاست که از این فناوری موسوم به Ultra-Ever Dry در بدنه خودرو استفاده خواهد کرد. با ایجاد یک لایه محافظ هوا بین رنگ بدنه و محیط، از سکون آب روی بدنه خودرو و پاشیدن آب ناشی از حرکت دیگر ماشین ها روی بدنه خودرو در جاده و ایجاد لک و علائم کثیفی به شکل موثری جلوگیری خواهد شد.

جرالدین اینگهام، رئیس بخش مدیریت فروش نیسان NOTE می گوید: این مدل در نهایت دقت و به گونه ای طراحی شده تا استرس رانندگی را تا حد ممکن از راننده دور کند و مهندسان نیسان دائما در فکر روش های جدیدی هستند تا زندگی را برای خانواده ها آسان تر از قبل کنند.