آرشیو پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۷۸۵
اخبار کشور
۱۰

سفیرکشورمان در ایرلند:غرب با تحریم ایران خود را مجازات می کند

سفیر ایران در ایرلند گفت: تاثیر تحریم های غرب علیه ایران این بود که اتحادیه اروپا جایگاه خود را از دست داد و چین به شریک اصلی تجاری ایران تبدیل شد.

«جواد کچوئیان» سفیر ایران در ایرلند با اشاره به اینکه «احترام دو طرفه» یکی از اهداف اصلی دولت جدید ایران است، اظهار داشت: حذف موانع و عادی سازی روابط با اروپا از سوی ایران بر اساس احترام دوجانبه و منافع مشترک است.

کچوئیان تحریم های غرب علیه ایران را غیرقانونی و غیرانسانی دانست و درباره برنامه هسته ای ایران اینگونه گفت: برنامه هسته ای ایران تسلیحاتی نیست. مردم کشور من نمی توانند بپذیرند که دیگران به آنها بگویند که برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نداشته باشند.

سفیر ایران در ایرلند ادامه داد که مردم ایران به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی)، حق لاینفک غنی سازی اورانیوم دارند.

کچوئیان تصریح کرد که برنامه هسته ای توسط شاه ایران و دولت وی و با کمک و دلگرمی های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی آغاز شد و آمریکا و اروپا هر فرصتی برای شرکت در توسعه و ساخت راکتورهای هسته ای ایران داشتند اما آنها همیشه از بهر ه بردن از این فرصت ها سر باز می زنند.

به گزارش فارس به نقل از «ایریش تایمز»، سفیر ایران در ایرلند به فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام اعلام کردن تولید، ذخیره و استفاده از سلاح های کشتار جمعی که شامل تسلیحات هسته ای می شود اشاره و تاکید کرد که غرب با تحریم ایران خود را مجازات می کند زیرا قبل از آنکه اتحادیه اروپا تحریم های نفتی علیه ایران وضع کند، دارایی های بانک مرکزی ایران را مسدود کند و محدودیت های جدیدی در 2012 علیه ایران به وجود آورد، تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا سالانه 28 میلیارد یورو بود و بعد از آن سالانه به 6 میلیارد یورو سقوط کرد اما هم اکنون ما سالانه 40 میلیارد یورو روابط تجاری با چین داریم و قرار است به سالانه 100 میلیارد یورو در سال افزایش پیدا کند. تاثیر تحریم ها این بود که اتحادیه اروپا جایگاه خود از دست داد و چین به شریک اصلی تجاری ایران تبدیل شد.