آرشیو شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۲۸
صفحه اول
۱

سحابی؛ متانت و آگاهی

دکتر احمد شیرزاد ( فعال سیاسی اصلاح طلب)

مرحوم عزت الله سحابی از یاران قدیمی انقلاب به شمار رفته و در سمت های مختلف پس از انقلاب، منشا اثر بود. ایشان به عنوان یک مدیر اقتصادی با گرایش روشن عدالت گرایانه مشهور بود و در دوره ای که مدیریت داشتند، تلاش های قابل تحسینی در این حوزه صورت دادند. ایشان و همفکرانشان در شورای فعالان ملی - مذهبی در کنار نهضت آزادی ایران، هیچ گاه سیاست ورزی را کنار نگذاشتند و خود مرحوم سحابی در دوسال پایانی عمر خود همچنان به نامه نگاری و بیان دیدگاه های خود در راستای اصلاح امور و همگرایی نیروهای سیاسی اهتمام داشت.

با این حال ما نمی توانیم دشواری هایی را که در سال های مختلف داشتند، فراموش کنیم و این جزو خاطرات تلخ ماست. نگارنده به شکل مستقیم با مرحوم عزت الله سحابی ارتباطی نداشتم اما در چند میزگرد در دانشگاه ها به عنوان میهمان حاضر بودیم و متانت، اخلاق، آگاهی و تجربیات ایشان را مشاهده کردم.

دغدغه های مشترک برای ایران و توسعه کشور و نهادینه شدن دموکراسی میان اصلاح طلبان و دوستان ملی - مذهبی، همواره وجود داشت و آنان نیز با درک درست از شرایط تاریخی کشور و خواست مردم، به دنبال اصلاح شرایط و بهبود امور بودند. با این حال تفاوت های تاریخی و مرز تاریخی میان این دو جریان، امری قابل کتمان نیست.