آرشیو شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۲۸
جهان
۱۵

بریده اخبار

اوکراین: ارتش اوکراین یک پلی کلینیک کودکان و یک بیمارستان را در مرکز شهر (اسلاویانسک) مورد حمله و اصابت خمپاره ای قرار داد. گزارش ها حاکی از آن است که در حمله نیروها و سربازان ارتش اوکراین به مناطق شرقی این کشور دست کم 20نفر کشته شده اند. آنها از حملات توپخانه ای، هواپیماها و خودروهای زرهی برای به دست گرفتن کنترل مناطق شرقی که تحت کنترل مخالفان حامی روس هستند، استفاده می کنند. همچنین کاخ سفید اعلام کرد که نگران تامین تسلیحات از سوی طرف های خارجی برای جدایی طلبان حامی روسیه است. (دویچه وله)

ترکیه: دادگاه قانون اساسی ترکیه حکم به لغو ممنوعیت یوتیوب در این کشور داده است. دولت ترکیه حدود دوماه پیش و در پی انتشار یک مکالمه محرمانه دولتی روی یوتیوب، این سایت را فیلتر کرده بود. (بی بی سی)

افغانستان: در واکنش به تازه ترین سخنرانی رییس جمهور آمریکا درباره افغانستان، طالبان تهدید کردند تا زمانی که یک نیروی خارجی در افغانستان وجود داشته باشد، به مبارزه ستیزه جویانه خود ادامه خواهند داد. (فرانسه)

آسیا: وزیران دفاع و مسوولان نظامی کشورهایی از آسیا و اقیانوس آرام، آمریکای شمالی و اروپا در نشستی سه روزه که از دیروز آغاز شده و توسط مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک برگزار می شود، مهم ترین چالش های امنیتی جهان را بررسی می کنند. (الیوم السابع)

چین: وزارتخانه های امورخارجه و دفاع دولت چین گفتند که آمریکا برای پشتیبانی از اتهام جاسوسی سایبری که به مقامات نظامی چین نسبت داده، شواهد و مدارک جعلی ارایه کرده است. به گفته آنان، آمریکا در حوزه تکنولوژی اینترنتی و زیرساخت های آن از برتری برخوردار است بنابراین جعل چند به اصطلاح مدرک مطمئنا برای آن سخت نیست. (راشاتودی)

لیبی: سخنگوی نیروهای هوادار ژنرال حفتر مسوولیت حمله هواپیماهای جنگی به پایگاه انقلابیون در بنغازی را برعهده گرفت. در این حمله دو هواپیما بالای پایگاه گردان 17 فوریه که متعلق به رییس ستاد ارتش لیبی در بنغازی است به گردش درآمدند و بدون هدف اقدام به بمباران کردند. (اسکای نیوز)

آفریقا: در حالی که ازدواج در سنین کودکی و نوجوانی، به خصوص برای دختران، در بسیاری از نقاط قاره آفریقا همچنان رواج دارد، کمیسیون اتحادیه آفریقا، بازوی اجرایی این اتحادیه، اعلام کرد که برنامه ای را به منظور متوقف کردن این قبیل ازدواج ها در سراسر قاره آفریقا به راه انداخته است. (بی بی سی)