آرشیو سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۵۶۶۵
سیاسی
۳

نشست رژیم حقوقی دریای خزر فردا در تهران

سی و هفتمین نشست رژیم حقوقی دریای خزر فردا (چهارشنبه) با حضور معاونان وزیر امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای ساحلی دریای خزر در تهران آغاز به کار می کند. ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهوری کشورمان در امور دریای خزر در این نشست به همراه نمایندگان روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان آخرین موضوعات مربوط به کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را بررسی و مفاد آن را برای ارائه به اجلاس سران کشورهای عضو که قرار است پاییز سال جاری در آستراخان روسیه برگزار شود، آماده خواهند کرد. به گزارش ایسنا، کار بر روی پیش نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و بیانیه پایانی درباره اصول همکاری کشورها در دستور کار اجلاس گروه کاری کشورهای ساحلی خزر در تهران، قرار دارد. اوایل اردیبهشت ماه سال جاری وزرای خارجه پنج کشور ساحلی برای بررسی مفاد توافقنامه اجلاس سران در مسکو گرد هم آمدند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پایان نشست وزیران خارجه کشورهای ساحلی خزر در مسکو گفت: «کشورها درباره ضرورت تلاش مشترک بین خود برای این دریا تاکید دارند. این که با توجه به اصل انصاف با یکدیگر توافق کنند.»

به گفته وی، برخی موارد باقی مانده در نشست کارشناسی و نمایندگان ویژه در تهران و در نشست آستراخان در آستانه اجلاس سران بررسی می شود. ظریف گفته بود درباره رسیدن به راه حل درباره نکاتی که هنور توافق حاصل نشده، تفاهم های خوبی صورت گرفت. از جمله درباره همکاری کشورها در دریای خزر در زمینه زیست محیطی، حفاظت از منابع زنده دریای خزر و حفظ امنیت و ثبات در این دریا و جلوگیری از حضور بیگانگان تصمیم گیری های خوبی شد که امیدواریم زمینه همکاری بیشتر باشد.

هدف اصلی از این اقدام آماده کردن زمینه همکاری هماهنگ در یک پهنه آبی منحصر به فرد است که این پنج کشور را به هم وصل کرده و در طول تاریخ دریای همکاری و صلح بوده است. امید آن می رود که با نشست سران در آستراخان این همکاری تقویت شود و ادامه یابد.

سی و ششمین نشست کارشناسان در عشق آباد و سی و پنجمین نشست معاونین وزاری خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر نیز در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شده بود.