آرشیو چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۰۰
چهار هزار
۸
یادداشت

نقد منصفانه و عالمانه

سید محمد حسینی (استاد دانشگاه و وزیر سابق ارشاد)

این همه عکس می و نقش نگارین که نمود / یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد

همیشه آغاز یک اقدام بزرگ و سراسری، سخت و دشوار می نماید، اما چه بسا با وجود مشکلات و موانع ابتدایی، شاهد شروع توفانی برخی فعالیت های پرجاذبه باشیم که مع الاسف دیری نمی پاید و روزمرگی، رکود و بی انگیزگی، شور و نشاط و شوق و امید ایجاد شده در دل ها را کمرنگ می کند.

درخصوص راه اندازی روزنامه جام جم نیز شاید این تصور وجود داشت که آیا می تواند در فضای مطبوعاتی جایگاه مناسب خود را بیابد و مهم تر از آن در جوار رسانه ملی، رسالت خطیر اطلاع رسانی و آگاهی افزایی اثربخش را تداوم بخشد؟ اینک با گذشت سال ها از رویش این نهال، ناظر به ثمر نشستن همت و مجاهدت عناصر فعال، دلسوز و متعهد این جریده هستیم به گونه ای که برگ برگ این شجره تناور و باطراوت، آیینه انعکاس تحولات کشور و جهان و بویژه در حوزه فرهنگ و هنر شده است.

ضمن تحسین و تقدیر این تلاش های ارزنده و مساعی جمیله مزید توفیقات خواهران و برادران ارجمند جام جم را از خداوند منان مسئلت می نمایم. امید که در سال مزین به نام فرهنگ، شاهد ارائه تحلیل های ریشه دارتر و نقد جریانات فکری و فرهنگی و توجه به پیشینه برخی رخدادهای به ظاهر نو باشیم تا مخاطب هوشمند جام جم در قبال پاره ای موضع گیری ها و شبهه افکنی ها در این عرصه حساس و تاثیرگذار، این نشریه وزین را معطل مانده در ظواهر حوادث و بازتاب سطحی و بدون ارتباط این قضایا که بعضا در امتداد و پیوند با آن سوی مرزهاست، تلقی نکند.

بسنده نکردن به اخبار و گزارش هایی که به وفور در فضای مجازی یافت می شود و اتخاذ مواضع صریح و شفاف و نقد منصفانه و عالمانه تردید افکنی ها در ازای محکمات و مسلمات حضرت امام(ره) و نیز تبیین دیدگاه های رهبر فرزانه انقلاب بویژه مطالبات بر زمین مانده، انتظار به حق خوانندگان فهیم و فراوان این مطبوعه ممتاز است که تحقق این توقع معقول در پرتوی عنایات حق تعالی و عزم و اراده عزیزان دست اندرکار میسر است.

به کوی میکده هر سالکی که ره دانست

دری دگر زدن اندیشه تبه دانست

هر آن که راز دو عالم ز خط ساغر خواند

رموز جام جم از نقش خاک ره دانست