آرشیو دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳، شماره ۵۶۷۶
ایران زمین
۲۰

آسیب جدی گرد وغبار به جنگل های زاگرس

آمارهای جدید نشان می دهد که گرد و غبار تاکنون به 527 هزار هکتار از جنگل های زاگرس آسیب جدی وارد کرده است.

تورج همتی، مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در این باره اظهار داشت: چندسال است که ریزگردها هوای استان های غربی بویژه کرمانشاه را تحت تاثیر خود قرار داده که این مساله باعث ایجاد مشکلات بسیاری هم برای طبیعت و هم شهروندان شده است.

همتی با اشاره به این که 95 درصد این گرد وغبار و آلودگی ها منشا خارجی دارد، گفت: بر اساس بررسی هایی که انجام داده ایم، تنها 5 درصد عوامل داخلی باعث این گردوغبار و ذرات معلق در هوا است. مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه تنها راه حل این معضل را، روش های دیپلماتیک عنوان کرد و افزود: امروز طبیعت و جنگل های زاگرس بیشترین آسیب را از ریزگردها متحمل شده و اپیدمی بیماری درختان بلوط را باید نتیجه این گرد و غبار وارد شده به کشور دانست. همتی با اشاره به این که ذرات گردوغبار ورودی به کرمانشاه هم دارای ذرات ریز و هم درشت است، بیان کرد: آمارهای جدید نشان می دهد که گرد وغبار ورودی به کشور تاکنون به 527 هزار هکتار از جنگل های زاگرس آسیب جدی وارد کرده است.

به گزارش مهر، وی با اشاره به این که 21 استان درگیر این معضل طبیعی شده است، گفت: به صورت مکرر در این چند مدت، کارگروه های بسیاری برای مقابله با این پدیده خطرناک تشکیل شده و طبق برنامه ریزی تا پایان امسال2 دستگاه «آنالیزور» ذرات کمتر از 5/2 میکرون در استان کرمانشاه به کار گرفته می شود. در حال حاضر 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در این استان فعال است.