آرشیو پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۳، شماره ۲۹۹۴
اقتصاد
۴

جلوی سازندگان غیرقانونی را بگیرید

اکبر ترکان، رییس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه شهرداری ها نباید بپذیرند که هر کسی حتی افراد فاقد صلاحیت سازنده ساختمان باشند، گفت: روزانه 5 نفر در جغرافیای ایران در صنعت ساختمان کشته می شوند. وی با بیان اینکه قانون نظام مهندسی 20 سال است که در حال اجرا گذاشته شده است با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی کشور دستاوردهای خوب و باارزشی تاکنون داشته است، افزود: بخش زیادی از قانون نظام مهندسی در کشور اجرا شده است اما همچنان در آن نواقصی را شاهد هستیم که باید برطرف شود. هنوز اهداف این قانون محقق نشده و سازمان نظام مهندسی برای حفظ منافع بهره برداران ایجاد شده است. ترکان با اشاره به اینکه مجری ذی صلاح و ناظر ذی صلاح تا حدود گسترده یی در کشور اجرا شده اما در شهرستان ها بهتر از تهران است گفت: خانوارهای ایرانی یک عمر کار می کنند تا یک ساختمان پس انداز کنند این در حالی است که انتظار از یک خانه این است که صد سال عمر کند اما شاهد این مساله نیستیم. وی با اشاره به اینکه شن و ماسه و آرماتوری که در ساختمان های ایرانی به کار می رود نیز در ساختمان های خارجی هم به کار گرفته می شود، افزود: عمر ساختمان های خارجی به صد سال می رسد ولی در ایران زمانی که یک ساختمان عمرش به 30 سال می رسد می گویند ساختمان فرسوده است. ترکان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اهداف دیگر تشکیل سازمان مهندسی چه بوده است گفت: شهرداری ها نباید بپذیرند که هر کسی حتی افراد فاقد صلاحیت سازنده ساختمان باشند.

هر کسی فکر می کند می تواند ساختمان بسازد شهرداری الزام نمی کند که باید مجری ذی صلاح سازنده ساختمان باشد بنابراین فرد ممکن است حقوقدان، دندانپزشک یا ساندویچ فروش باشد و وارد

ساخت و ساز شود. ترکان گفت: اکنون طراحی و نظارت ساخت و سازها تقریبا توسط افراد متخصص انجام می شود و شهرداری هم در بخش نظارتی به خوبی کار کرده است اما در اجرا شاهد نقص هستیم پس باید بگوییم همه مجریان صلاحیت ندارند. وی با تاکید بر اینکه بودن مجری ذی صلاح به افزایش کیفیت و بهره وری ساختمان کمک می کند خاطرنشان کرد: در مساحت های کم صاحبان ساختمان می توانند سازنده باشند. رییس سازمان نظام مهندسی با اشاره به اینکه مجری ذی صلاح همه جا الزامی نیست، گفت: مجری ذی صلاح ممکن است شخصی باشد که صاحب یک کاسبی است.