آرشیو پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۵۵
هنر
۱۱

شاهرخ، شوالیه شد

شرق: شاهرخ خان پس از دریافت نشان شوالیه (لژیون دونور) گریزی هم به فوتبال زد و اظهار امیدواری کرد که کشور فرانسه بتواند بهترین نتایج جام جهانی را کسب کند. شاهرخ خان، بازیگر شناخته شده هندی و سومین هنرمند این کشور است که پس از آمیتا باچان بازیگر سرشناس بالیوودی و ساتیاجیت رای، کارگردان فقید، موفق به دریافت نشان شوالیه لژیون دونور از کشور فرانسه شد. این نشان روز 11 تیر در مراسمی ویژه که در هتل تاج محل در بمبئی برگزار شد توسط لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که برای دیداری رسمی به هند رفته بود، به شاهرخ خان اهدا شد.

او نیز پس از دریافت این نشان گفت: «لحظات متفاوتی در زندگی وجود دارد که این احساس را برای شما به وجود می آورد که درست عمل کرده ای. این لحظه برای من همان لحظه است. واقعا به اینکه چنین افتخاری نصیبم شده، افتخار می کنم.»

او سپس به کشور فرانسه اشاره کرد: «این افتخار در آینده مشوق من می شود تا سعی کنم سینمای هند را به سطح بالاتری از پذیرش، عشق و افتخار برسانم و از فرانسه برای چنین بیانی از عشق به سینمای هند سپاسگزارم. من به طرز فوق العاده ای تشویق شده ام.»او که پیش از این نیز نشان شوالیه در هنر و ادبیات را در سال 2007 از دولت فرانسه دریافت کرده بود، در قسمت پایانی سخنانش اظهار امیدواری کرد که کشور فرانسه بهترین نتیجه را در رقابت های جهام جهانی فوتبال کسب کند.

شاهرخ خان با نام مستعار سلطان خان متولد دوم نوامبر 1965 در شهر دهلی نو است. او در سال 2004 از سوی مجله تایم یکی از بهترین بازیگران هند لقب گرفت. شاهرخ خان تا به حال برنده هشت بار جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فیر شده است. او اولین جایزه دوران سینمایی خود را در بخش بهترین بازیگر مرد تازه وارد برای فیلم «دیوانا» در سال 1993 از این جشنواره گرفت.