آرشیو پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۱۳
سیاسی
۲

جواد لاریجانی: کشورهای اروپایی به خانه امن تروریست ها تبدیل شده اند

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: در حالی که قوانین بین المللی، مبارزه با تروریسم را یک تعهد برای همه کشورهای جهان می داند، متاسفانه شاهدیم اکنون کشورهای اروپایی به خانه امن تروریست ها از جمله گروهک های منافقان و پژاک تبدیل شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمدجواد لاریجانی در دیدار ون درسل، مدیرکل دوجانبه وزارت خارجه بلژیک با اشاره به این که گفت وگوهای حقوق بشری ایران و اروپا از زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی آغاز شده بود، گفت: در آن زمان تفاهم شد که به جای صدور قطعنامه، اتخاذ مسیر تقابل در محافل بین المللی پشت میز مذاکره بنشینیم و گفت وگو کنیم. اما متاسفانه بعد از مدتی اروپایی ها دوباره راه موازی را راه انداختند و در کنار گفت وگوهای حقوق بشری صدور قطعنامه و اتخاذ لحن تخاصمی را نیز در دستور کار قرار دادند که به ناتمام ماندن این مسیر منجر شد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: البته سیاست کلی ما این است که موضوع حقوق بشر با گفت وگو پیشرفت می کند آن هم بدون پیش شرط و کاملامتقارن و آنگاه در این گفت وگوهاست که غرب می تواند تجربه بزرگ سیاسی مدنی ما را درک کند.لاریجانی با بیان این که گرچه ممکن است برخی از تجربیات و شیوه های زندگی غرب را قبول نداشته باشیم اما به تجربه آنها با احترام نگاه می کنیم، گفت: ما قبول نداریم که اسناد حقوق بشر و تطورات آن صرفا بر اساس عقلانیت سکولار لیبرال غربی باشد. برعکس ما معتقدیم تجربیات تمدنی همه کشورها و فرهنگ ها به مثابه سرمایه بشریت باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد و غرب نباید ارزش ها و تجربیات خود را به فرهنگ ها و کشورهای دیگرتحمیل کند.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به اسناد بین المللی که درخصوص حقوق بشر امضا کرده متعهد است چرا که وفای به عهد در تعالیم اسلام موضوع بسیار مهمی است.