آرشیو پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۱۳
جهان
۶

نتایج دو نظرسنجی

موسسات نظرسنجی بین المللی درباره شکل حکومت در تونس و نقش یهودیان در جنگ های جهان و هولوکاست، نظرسنجی هایی انجام داده اند که مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما بخشی از این نظرسنجی ها را ترجمه و منتشر کرده است.

نظرسنجی از مردم تونس درباره حکومت این کشور را موسسه نظرسنجی فرانسوی الکا و به روش مصاحبه تلفنی از 1232 بزرگسال انجام داد. در این نظرسنجی از افراد پرسیده شد: کدام یک از گزینه های زیر به نظر شما در رابطه دین و سیاست نزدیک تر است:

1 اسلام باید یکی از منابع (و نه تنها منبع) قانونگذاری و حکومت باشد.

2 بهتر است دین کاملااز قانونگذاری و حکومت غایب باشد.

3 متون اسلامی باید تنها منبع قوانین و برنامه های حکومت باشد.

نتایج نشان داد که 51 درصد از گزینه یک، 28 درصد گزینه دو، 16 درصد گزینه سوم و 5 درصد نیز گزینه نمی دانم را انتخاب کرده اند.

نظرسنجی از مردم 101 کشور جهان درباره نقش یهودیان در جنگ های جهانی و هولوکاست، توسط موسسه آمریکایی A.D.L با روش مصاحبه تلفنی از 53 هزار و 100 بزرگسال انجام شده است. در این نظرسنجی از پاسخگویان پرسیده شد: آیا با این جمله موافقید یا مخالف: یهودیان مسئول بیشتر جنگ هایی هستند که در دنیا اتفاق می افتد.

نتایج حکایت از این داشت که 65 درصد از مردم کشورهای خاورمیانه و 20 درصد از مردم سایر کشورهای مورد مطالعه با این جمله موافق اند. 35 درصد از مردم کشورهای خاورمیانه و 80 درصد از مردم دیگر کشورهای دنیا نیز با این جمله مخالف اند.

در سوال دیگری از افراد پرسیده شد: آیا با این جمله موافقید یا مخالف: هولوکاست افسانه است یا خیلی بزرگ نمایی شده است. نتایج می گوید 63 درصد از مردم کشورهای خاورمیانه و 32 درصد از مردم سایر کشورها با این جمله موافق اند. همچنین 37 درصد از مردم کشورهای خاورمیانه و 68 درصد از مردم دیگر کشورها با این جمله مخالف اند.

نتایج این نظرسنجی حاکی از بدبینی حدود دو سوم مردم کشورهای اسلامی نسبت به یهودیان و بی اعتقادی آنان به مسائلی از قبیل هولوکاست است.