آرشیو شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳، شماره ۳۲۳۹
صفحه اول
۱
رویداد

لغو تحریم دانشگاه شریف

دنیای اقتصاد: همزمان با آغاز مذاکرات حساس و سر نوشت ساز هسته ای موسوم به وین 6، دادگاه اتحادیه اروپا روز پنج شنبه اعلام کرد که چند مورد از تحریم های این اتحادیه علیه نهاد ها و افراد ایرانی به دلیل نبود ادله کافی لغو شده اند. به این ترتیب تحریم های کمیسیون اروپایی علیه دانشگاه صنعتی شریف، شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت سرمایه گذاری سورینت لغو شده اند. تحلیلگران سیاسی این اقدام اتحادیه اروپا را ارسال پیامی مثبت به طرف ایرانی همزمان با مذاکرات هسته ای توصیف کرده اند.

دادگاه عمومی اتحادیه اروپا روز پنج شنبه، 12 تیرماه، اعلام کرد که چند مورد از تحریم های این اتحادیه علیه نهادها و افراد ایرانی به دلیل نبود ادله کافی، بی مورد دانسته شده و لغو می شوند.

تحریم اعمال شده از سوی کمیسیون اروپا علیه بابک زنجانی، شرکت سرمایه گذاری «سورینت» و شرکت ملی نفتکش ایران از جمله تحریم هایی هستند که به گفته دادگاه عمومی اتحادیه اروپا، به خاطر فقدان ادله کافی لغو شده اند. این دادگاه گفته است که شورای اتحادیه اروپا در صورت داشتن هرگونه شکایتی در این خصوص می تواند مطابق زمان مشخص شده در قانون، درخواست تجدیدنظر بدهد. اتحادیه اروپا در دی ماه سال 1391 نام بابک زنجانی و شرکت سورینت را به دلیل آنچه «کمک به دور زدن تحریم ها از طریق داشتن نقش کلیدی در تجارت نفت ایران» عنوان کرده بود، در فهرست تحریم های خود قرار داد. دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در اقدامی دیگر تحریم ها علیه دانشگاه صنعتی شریف را نیز فاقد ادله کافی دانسته و به شورای اتحادیه اروپا دو ماه فرصت داده است تا برای اثبات ادعای خود مدارک کافی ارائه کند. در حکم دادگاه آمده است: «کمیسیون اروپایی نتوانسته است ثابت کند که دانشگاه صنعتی شریف از آزمایشگاه هایش در جهت پیشبرد برنامه هسته ای ایران استفاده کرده یا لابراتوارهای این دانشگاه حمایت ویژه ای از برنامه هسته ای ایران کرده اند.»