آرشیو چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳، شماره ۳۰۰۵
جامعه
۱۳

گفت وگو با سعید صفاتیان، مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر: باید در هر شهر ایران یک اورژانس شیشه داشته باشیم

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر از راه اندازی نخستین اورژانس پذیرش معتادان روانگردان ها خبر داده است. به نظر شما این اقدام تا چه حد ضروری است؟

صددرصد به چنین مرکزی نیاز داریم و حتی باید چند سال قبل ایجاد می شد. البته امیدوارم که روند کار به دقت طراحی شده و به خصوص، در مرحله آزمایشی، تیم مجرب و کارآزموده در زمینه درمان معتادان روانگردان و محرک ها به کار گرفته شود. امروز ما با آمار بالای مصرف روانگردان ها به ویژه محرک ها در جوانان مواجهیم و تماس های تلفنی با مراکز تحقیقاتی، درمانی و مداخله آسیب های اجتماعی نشان می دهد که مصرف روانگردان ها تا چه حد به خانواده ها آسیب زده است. بارها شنونده اعتراض خانواده هایی بوده ام که اعلام می کردند که یکی از اعضای خانواده شان بر اثر مصرف شیشه چاقو به دست گرفته و می خواهد یک نفر را به قتل برساند یا بر اثر توهم ناشی از مصرف روانگردان ها، شیشه های خانه را شکسته است. اورژانس های ویژه درمان معتادان روانگردان سال ها قبل در کشورهای خارج ایجاد شد که البته آن زمان رشد مصرف روانگردان ها در ایران به این حد هشدار دهنده نرسیده بود. اما امروز به نظر می رسد که باید در ایران، در هر شهر با جمعیت 300 الی 400 هزار نفر یک اورژانس ویژه درمان معتادان روانگردان ایجاد شود.

واقعا شما هشدارها و سطح اعتیاد به روانگردان ها را در این حد ارزیابی می کنید؟ هر شهر با جمعیت 400 هزار نفر و یک اورژانس درمان اعتیاد محرک ها؟

صددرصد. وقتی نرخ شیوع اعتیاد به روانگردان ها در معتادان کشور 25 درصد برآورد شده باید در انتظار رفتارهایی هم باشیم که نیاز به مداخلات و درمان های اورژانسی دارند.