آرشیو چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳، شماره ۳۰۰۵
جهان
۶

اعلام نامزد کردها و سنی ها

عراق همچنان روزهای پر التهابی را پشت سر می گذارد. اختلافات سیاسی در این کشور موج می زند و هنوز سیاستمداران عراقی نتوانسته اند راه حلی برای برون رفت از بن بست کنونی پیدا کنند. پارلمان این کشور حتی نتوانسته بر سر ریاست مجلس به توافق برسد چه رسد به پست های حیاتی تری مانند نخست وزیری و ریاست جمهوری. از سوی دیگر داعش به حملات خود در مناطق مختلف عراق ادامه می دهد. اینها مجموعه شرایطی است که اکنون عراق با آنها مواجه است.

گزینه ریاست جمهوری

موید طیب، سخنگوی سابق فراکسیون ائتلاف کردستان در مصاحبه با الشرق الاوسط عنوان داشت: فاضل میرانی، دبیر حزب دموکرات کردستان تاکید کرده است که گروه های سیاسی کرد مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق را موظف کردند تا نام نامزد کردها برای تصدی پست ریاست جمهوری را اعلام کند. وی تاکید کرد، برهم صالح، نامزد کردها برای تصدی پست ریاست جمهوری است.

گزینه ریاست پارلمان

در حالی که اسامه نجیفی گزینه اصلی ریاست پارلمان عراق انصراف داد نام سلیم جبوری، رهبر ائتلاف «دیالی هویت ماست» برای تصدی پست ریاست پارلمان عراق مطرح شد. این در حالی است که محمد خالدی، از رهبران ائتلاف متحدون به رهبری اسامه نجیفی در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت: اهل تسنن هنوز تصمیم قطعی در مورد این کاندیداتوری را نگرفته اند، پس از اینکه اسامه نجیفی براساس توافق با ائتلاف اتحاد ملی اعلام کرد که برای تصدی پست ریاست پارلمان نامزد نمی شود اما نوری مالکی با این وجود بر کاندیداتوری خود برای پست نخست وزیری تاکید کرد، شرایط تغییر کرده است و اسامه نجیفی دیگر خود را به این تعهدات پایبند نمی بیند.