آرشیو چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۱۸
جهان
۶

عبدالله عبدالله: دولت تقلبی را نمی پذیرم

همان طور که انتظار می رفت اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که بر اساس آن اشرف غنی احمدزی برنده اعلام شد، با مخالفت شدید عبدالله عبدالله، دیگر نامزد انتخابات روبه رو شد.

به گزارش ایسنا، وی با برگزاری یک گردهمایی در تالار لویه جرگه افغانستان پیروزی خود را در این رقابت اعلام کرد و گفت: بدون هیچ تردیدی ما پیروز انتخابات هستیم. وی در این گردهمایی اظهار کرد: مثلث ارگ ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات و یک تیم انتخاباتی (تحول و تداوم) تصمیم گرفتند نتیجه تقلب را اعلام کنند. من به ملت با اراده، با غیرت و آزادی دوست افغانستان اطمینان می دهم نتیجه تقلب را نمی پذیریم.

عبدالله تاکید کرد: تمام عمر خود را وقف وحدت ملی و تمامیت ارضی افغانستان کرده ایم و تجزیه افغانستان، جنگ داخلی یا بحران در افغانستان را نمی خواهیم. به مردم افغانستان اطمینان می دهم حکومت مورد نظر آنها را اعلام خواهم کرد. اگر قطعه قطعه شوم، دولت تقلبی را نمی پذیرم. از مردم توقع دارم چند روز به من وقت مشورت و صحبت بدهند تا تصمیمی بگیرم که صلاح مردم افغانستان در آن باشد. وی تصریح کرد: با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت وگوی تلفنی داشتم. کری گفت روز جمعه می آید و درباره جداسازی آرای پاک و ناپاک صحبت خواهد کرد.

کری قول داده در مقابله با تقلب و برای افشای تقلب در کنار مردم افغانستان باشد. در همین حال، محمد محقق معاون عبدالله عبدالله و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان پس از اعلام نتایج با انتشار بیانیه ای گفت: تیم انتخاباتی عبدالله حکومت موازی تشکیل می دهد.

در همین حال، سفارت آمریکا در کابل با صدور بیانیه ای به نقل از جان کری، وزیر خارجه این کشور هشدار داد: اقدام برای کسب قدرت با توسل به اقدامات فراقانونی در افغانستان باعث می شود ایالات متحده کمک های اقتصادی و حمایت امنیتی خود را از این کشور قطع کند.

کری در این بیانیه گفت: من با نگرانی عمیق گزارش های مربوط به اعتراضات در افغانستان و طرح مساله تشکیل «دولت موازی» را دیده ام.