آرشیو پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۱۹
صفحه آخر
۱۲

مذاکرات جان کری در پکن برای تنش زدایی در منطقه

وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهور چین در جریان مذاکرات سالیانه بین دو کشور نسبت به «رفع مشکلات و تنش زدایی در روابط بین یکدیگر در زمینه های اقتصادی، امنیتی و سیاسی ابراز امیدواری کردند.

«ری جین پینگ»، رئیس جمهور چین در مراسم افتتاحیه «مذاکرات راهبردی و اقتصادی» ضمن اعلام اینکه یک سوم اقتصاد دنیا به این دو کشور اختصاص دارد، ادامه تنش بین واشنگتن- پکن را» یک فاجعه آشکار خواند.

جان کری نیز که به همراه وزیر خزانه داری آمریکا در سفر دو روزه چین حضور یافته همین جملات را تکرار و تایید کرد. به گزارش تسنیم، با وجود این اظهارات به نظر می رسد در دو روز آینده مشخص خواهد شد که این اجلاس دستاوردی علمی خواهد داشت و یا تنها در سطح سخنرانی باقی خواهد ماند. واشنگتن امیدوار است که مشکل خود با این کشور را در زمینه جاسوسی های سایبری از شرکت های آمریکایی به شکل مناسبی حل کند و قوانین سخت تری را در خصوص مناطق مورد مناقشه پکن با کشورهای همسایه اش وضع کند.

هر چند آمریکا سعی داشته در موضوع دریای چین جنوبی موضع خاصی نداشته باشد اما قرارداد نظامی این کشور با همسایه های چین و استقرار پایگاه های نظامی در این کشورها حاکی از وجود تنش میان این دو قدرت است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز با انتشار بیانیه ای همزمان با آغاز مذاکرات مقام های ارشد آمریکا و چین در پکن تصریح کرد: آمریکا متعهد به ایجاد مدل جدیدی از روابط با چین است که براساس همکاری و مدیریت سازنده اختلافات تعریف خواهد شد.