آرشیو پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۱۹
اقتصادی
۴

قائم مقام وزیر نیرو اعلام کرد: تنش آبی در شهرهای بالای 500 هزار نفر

قائم مقام وزیر نیرو گفت: در 12 کلانشهر بالای 500 هزار نفر جمعیت کشور از جمله تهران در مرز تنش آبی قرار داریم.

ستار محمودی با بیان این که بررسی روند بارش ها و روان آبها از قبل نشان داده بود که در این زمینه وضعیت مناسبی نداریم اظهار داشت: وقتی آب کم می شود شهرهای بزرگ به دلیل فراوانی جمعیت دچار مشکلات خاص خود می شوند. از اواخر دی ماه سال گذشته تلاش شد تا علاوه بر پیش بینی برخی تمهیدات، تاسیسات آبی نیز آماده خدمات رسانی باشند.

محمودی ادامه داد: علاوه بر این، از اوایل امسال بصورت کامل مجموعه آب کشور در حالت آماده باش قرار گرفت و با آبرسانی به شهرهای دارای مشکل این موضوع تحت کنترل قرار گرفت، ولی با همه این تلاشها در یک حالت تنگنا قرار داریم از این رو مردم باید با کاهش 15 تا 25 درصدی مصرف آب ما را یاری کنند.

وی با تاکید بر تلاش برای عبور تابستان از مشکلات آبی گفت: تقریبا هر 2 میلیمتر بارندگی می تواند 3 میلیارد متر مکعب آب تولید کند، بنابراین 60 میلیمتر بارش کم داریم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: آمارهای موجود در بخش آب یک پیامی برای ما دارد و آن هم لزوم مدیریت برنامه ریزی شده و مدیریت مصرف در بخش آب است. از حدود 120 میلیارد متر مکعب منابع آب تجدیدپذیر کشور حدود 96 میلیارد متر مکعب در حال حاضر استفاده می شود.محمودی اضافه کرد: 92 درصد کل منابع آبی کشور در کشاورزی، 6 درصد در شرب و 2 درصد نیز در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

قائم مقام وزیر نیرو درباره مصرف بیش از 2 برابر متوسط جهانی در ایران تاکید کرد: در زمانی که جمعیت مانند امروز نبود و شهرها به رشد فعلی نرسیده بودند، مصارف کمتر بود اما به لحاظ میزان مصرف، رفته رفته منابع آب کشور افت کرد و به سمتی می رویم که این موضوع باید مدیریت شود.

وی میزان مصرف سرانه هر نفر را 8 سال پیش 270 لیتر عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر این میزان به حدود 236 لیتر رسیده است که نشان می دهد کاهش میزان مصرف آب، نوعی موفقیت بوده است.