آرشیو شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۵۶۹۲
اجتماعی
۴

مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال: دیپلمه ها بیشتر ازدواج کردند

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال ضمن اعلام آمار ازدواج برحسب تحصیلات زوجین گفت: از مجموع ازدواج های ثبت شده در سال گذشته، بیشترین ثبت ازدواج مردان و زنان مربوط به تحصیلات دیپلم یا پیش دانشگاهی بوده است.

علی اکبر محزون افزود: براساس آمار پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال، جمعیت کشور تا پایان خرداد 93، برابر با 77 میلیون و 769 هزار و 591 نفر بوده است.

وی اظهار داشت: آمار ثبت ازدواج در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور نشان می دهد از کل 774 هزار و 513 ازدواج ثبت شده در سال گذشته، بیشترین ثبت ازدواج مردان بر حسب تحصیلات با 4/27 درصد مربوط به تحصیلات دیپلم یا پیش دانشگاهی و سپس 9/18 مربوط به تحصیلات دانشگاهی بوده است. بیشترین ثبت ازدواج زنان نیز به ترتیب با 8/24 و 7/19 درصد مربوط به همین سطوح تحصیلی بوده است.

محزون گفت: در 1/40 درصد ازدواج ها سطح تحصیلات زوجین کاملا برابر بوده و ازدواج هایی که در آن ها سطح تحصیلات مردان بیشتر از زنان بوده 1/18 درصد و ازدواج هایی که در آن ها سطح تحصیلات زنان بیشتر از مردان بوده 7/16 درصد بوده است؛ در بقیه ازدواج های ثبت شده، تحصیلات حداقل یکی از زوجین نامشخص بوده یا به سواد خواندن و نوشتن مربوط بوده است.

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال افزود: ازدواج آقایان با سطح تحصیلات دیپلم یا پیش دانشگاهی با خانم های با سطح تحصیلات کمتر 2/7 درصد و ازدواج آقایان با سطح تحصیلات دانشگاهی با خانم های با سطح تحصیلات کمتر 6/6 درصد بوده است. محزون افزود: ازدواج خانم های دیپلم یا پیش دانشگاهی با آقایان با سطح تحصیلات کمتر 9/5 درصد و ازدواج خانم های با سطح تحصیلات دانشگاهی با آقایان با سطح تحصیلات کمتر نیز 4/7 درصد بوده است. به گفته وی، این ارقام نشان می دهد الگوی انتخاب همسر با سطح تحصیلات کمتر برای آقایان در سطح تحصیلات دیپلم یا پیش دانشگاهی بیشتر بوده و این الگو برای خانم های در سطح تحصیلات دانشگاهی بیشتر بوده است.