آرشیو شنبه ۴ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۳۱
ایران
۱۵

کاوش کهن ترین مکان استقرار بشر در جیرفت

کهن ترین مکان استقرار بشری در حوزه جیرفت مورد کاوش باستان​شناسان قرار گرفت.علی مهاجری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام این خبر افزود: این استان بیش از 2000 محوطه و تپه باستانی دارد که کاوش در هر یک از آنها سهم بزرگی در مطالعات باستان شناسی، شناسایی هویت فرهنگی و استقرارهای انسانی مناطق جنوبی کشور ایفا می کند.

وی از آغاز کاوش های باستان​شناسی حوزه هلیل رود خبر داد و افزود: تاکنون بیش از ده فصل کاوش در حوزه هلیل رود انجام شده است که خوشبختانه بعد از چند سال، فصل دیگری از کاوش ها در این حوزه فرهنگی آغاز شده که رو به پایان نیز است.

مهاجری با اشاره به این که این فصل از کاوش در دشت اسفندقه جیرفت در حال انجام است، گفت: نخستین فصل کاوش های باستان شناسی پیش از تاریخ اسفندقه جیرفت با کاوش تپه گاوکشی از نیمه اول تیرماه آغاز شد و در هفته اول مردادماه سال جاری نیز به پایان می رسد.

به گزارش ایسنا، نادر علیدادی سلیمانی، سرپرست هیات باستان شناسی پیش از تاریخ دشت اسفندقه جیرفت نیزبا اشاره به این که هیات باستان شناسی با ایجاد چهار کارگاه کاوش، به پژوهش باستانشناسی تپه گاوکشی پرداخت، افزود: در این فصل از کاوش یک کارگاه با هدف لایه نگاری و آگاهی از ابزار استقراری تپه باز شد که به شناخت نسبی از لایه های فرهنگی تپه پی بریم.

علیدادی سلیمانی شناخت ادوار استقراری و لایه نگاری فرهنگی استقراری تپه گاوکشی را یکی از اهداف این کاوش دانست و اظهار کرد: آگاهی از جریان شکل گیری نخستین استقرارهای انسانی دشت اسفندقه، شیوه معیشت ساکنان دشت در ادوار باستانی، رژیم غذایی ساکنان و مطالعه گونه های گیاهی و حیوانی به جا مانده از دیگر اهداف این کاوش است.