آرشیو شنبه ۴ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۳۱
اقتصاد
۴

ایران مهم ترین صادرکننده کالابه عراق شد

در حالی که به دنبال ورود گروه تروریستی داعش به عراق، راه های مبادلاتی این کشور با ترکیه و اردن محدود شده است، سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق گفت: ایران به مهم ترین منبع تامین کالای عراق تبدیل شده است.

به گزارش تسنیم، پایگاه خبری المانیتور طی گزارشی نوشت: پس از اشغال شهر موصل از سوی گروه تروریستی داعش و بازمانده های حزب بعث و به دلیل بسته شدن راه ها و وقوع درگیری ها در نزدیکی گذرگاه های مرزی، قیمت مواد غذایی در عراق به میزان قابل توجهی افزایش یافت. عراق فقط دو مسیر دریایی دارد، یکی از طریق بندر ام القصر و دیگری از طریق بندر خور الزبیر. گذرگاه های مرزی این کشور نیز عبارتند از: تربیل با اردن، الولید، الوقائم و رابیا با سوریه، ابراهیم خلیل با ترکیه، موندهیریه با ایران، ارار با عربستان و صفوان با کویت.

این گزارش افزود: بازارهای عراق بشدت به کالاهای وارداتی از این گذرگاه ها و بویژه گذرگاه های مرزی با ترکیه، سوریه و ایران وابسته هستند. اشغال موصل دسترسی به گذرگاه ابراهیم خلیل با ترکیه را کاهش داده است و این به آن معناست که هیچ جاده امنی از مرز به سمت بغداد و دیگر استان های این کشور وجود ندارد. به علاوه، گذرگاه مرزی رابیا نیز اخیرا از کنترل نیروهای دولتی خارج شده و به دست نیروهای کرد افتاده است. این در حالی است که حتی قبل از اشغال موصل نیز، این گذرگاه مرزی چندان با اقبال بازرگانان مواجه نبود.

سه گذرگاه مرزی در مناطق مرزی استان الانبار که عراق را به اردن و سوریه مرتبط می سازد، به دلیل عملیات گسترده ارتش عراق علیه تروریست ها در دسامبر 2014، غیرقابل استفاده شده است. اکنون گذرگاه مرزی موندهیریه با ایران به دلیل قرار گرفتن در استان شیعه نشین وسیط، دور از دسترس تروریست ها قرار دارد.

این گزارش تصریح کرد:به علاوه، دولت ایران دو گذرگاه مرزی دیگر را برای تسهیل واردات کالابه عراق ایجاد کرده است. بر اساس بیانیه ای که از سوی شورای وزیران دولت عراق صادر شده، دولت عراق فرآیند ورود کالااز طریق این گذرگاه ها را تسهیل کرده است تا روند ورود کالابه این کشور را سرعت بخشد.