آرشیو یکشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۳۲
صفحه آخر
۱۲

با این همه کشتار در غزه، رابرت فیسک: چرا اسرائیل هنوز مصونیت دارد؟

نویسنده مشهور انگلیسی پرسیده است، اسرائیل با این همه کشتاری که در غزه انجام داده چرا همچنان مصونیت دارد؟

به گزارش واحد مرکزی خبر، رابرت فیسک در مقاله ای در نشریه ایندیپندنت نوشت، طی چند روز گذشته بیش از 900 نفر در غزه کشته شده اند که این تلفات بیش از دو برابر تلفات هواپیمای مالزی بر فراز اوکراین است.

وی افزود، اگر فقط به افراد بی گناه اشاره کنیم یعنی مبارزان حماس را از این افراد جدا کنیم، باز هم شمار زیادی از زنان، کودکان و افراد سالخورده باقی می مانند که در غزه قتل عام شده اند و تعداد آنان بیش از تعداد قربانیان سقوط هواپیمای مالزیایی است. آنچه عجیب است واکنش ها به این دو حادثه است.فیسک تصریح کرد، در غزه ما خواستار آتش بس هستیم اما اجازه نمی دهیم فلسطینیان به دفن کردن کشته هایشان در ویرانه های غزه ادامه دهند و نمی توانیم حتی یک مسیر برای ارائه کمک های بشردوستانه به مجروحان باز کنیم.در حالی که برای هواپیمای ام اچ17 خواستار تدابیر فوری و مناسب برای دفن کشته ها و مراقبت از خانواده های افراد متوفی هستیم.

این نویسنده انگلیسی تاکید کرد، اینها باعث شده که طی سال ها این موضوع به ذهن من خطور کند که فلسطینی ها برای غربی ها چندان اهمیت ندارند.وی افزود، اگر ارقام تلفات جنگ غزه برعکس بود یعنی 900 اسرائیلی در جنگ کشته شده بودند و فقط 35 نفر از فلسطینی ها کشته شده بودند واکنش ما چگونه بود؟در آن صورت ما قطعا این اقدام را یک قتل عام، خشونت علیه بشریت و جرم و جنایت می نامیدیم و از عاملان خواستار پاسخگویی بودیم.

رابرت فیسک گفت اگر تلفات اسرائیلی ها زیاد بود آمریکایی ها همه نوع حمایت نظامی به اسرائیل می کردند.

وی همچنین اظهار داشت، خاطره قتل عام روستانشینان عرب به دست ارتش اسرائیل در 1948 و کشتار صبرا و شتیلاتا کشتارهای جنگ 2008 و 2009 از یاد کسی نمی رود.بارها گفته می شود اسرائیل ارتشی با بالاترین استانداردها دارد در نتیجه هرگز به غیرنظامیان آسیب نمی زند اما من دست کم کشتار 17 هزار و 500 نفر را در تهاجم 1982 اسرائیل به لبنان به یاد دارم که بیشتر آنها غیرنظامی بودند.

وی تاکید کرد، آیا ما همه این نمونه ها را فراموش کرده ایم؟ واقعیت این است که بسیاری در دنیا خواهان پایان یافتن مصونیت اسرائیل هستند.