آرشیو یکشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۳۲
صفحه آخر
۱۲

مقام آمریکایی: 12 هزار فرد مسلح در سوریه علیه دولت می جنگند

مدیرکل مرکز ضدتروریسم آمریکا گفت، شمار جنگجویان خارجی در سوریه به 12 هزار نفر افزایش یافته است و 100 آمریکایی نیز در میان آنها هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «متیو اولسن» گفت: در حال حاضر 12 هزار تبعه خارجی در سوریه (علیه دولت این کشور) می جنگند. وی که در یک نشست امنیتی شهر «کلرادو» در آمریکا سخن می گفت، افزود: تعداد جنگجویان خارجی در سوریه در مقایسه با ماه ژانویه (دی گذشته) 5000 نفر افزایش یافته است. به گفته اولسن، 1000 نفر از این افراد اروپایی و بیش از 100 تن هم آمریکایی هستند.

وی ضمن ابراز نگرانی در مورد بازگشت تندروها با گذرنامه های غربی به کشور مبدا گفت، تهدید کنونی در مقایسه با گذشته بسیار پیچیده تر شده است.

به گفته اولسن، اعضای قدیمی القاعده اکنون از سوریه به عنوان محلی برای شناسایی و جذب نیروهای مورد نیاز خود جهت عملیات در خارج استفاده می کنند.

مرکز ملی ضدتروریسم آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر 2001 راه اندازی شده و مسئول تحلیل اطلاعات جمع آوری شده توسط آژانس های جاسوسی این کشور و ارائه پیشنهاد به مقامات ارشد آمریکا است.

دیگر مقامات آمریکایی هم در مورد بازگشت جنگجویان افراطی از سوریه به ایالات متحده ابراز نگرانی کردند؛ «مایکل فیکرز» از مسئولان وزارت دفاع آمریکا گفت: سوریه تهدید شماره یک برای آمریکا و غرب است و بعد از این کشور یمن قرار دارد. «جان کارلین» معاون امنیت ملی در وزارت دادگستری نیز اعلام کرد: تعداد اتباع خارجی که در سوریه می جنگند، به رقم قابل ملاحظه ای رسیده است. اخیرا روزنامه «لس آنجلس تایمز» آمریکا نیز فاش کرد، هزاران فرد مسلح خارجی طی ماه های گذشته به تروریست های سوریه و عراق پیوسته اند.

مقامات آمریکایی در حالی در مورد تروریست های تندروی سوریه و عراق هشدار می دهند که این کشور قبلابه حدود 2300 تروریست آموزش های ویژه ارائه کرده است.

خبر دیگر از سوریه اینکه حملات موشکی و خمپاره ای تروریست ها به شهر حلب، مرگ دست کم 15 غیرنظامی را در پی داشت. شش نفر از این کشته شدگان کودک و سه نفرشان نیز زن بودند. در مورد تعداد زخمی های احتمالی این حمله، گزارشی نرسیده است.