آرشیو یکشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۳۲
صفحه آخر
۱۲

از سوی ادوارد اسنودن، همکاری اطلاعاتی رژیم سعودی با سیا لو رفت

اسناد تازه افشا شده از سوی مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا حاکی است عربستان سعودی با مراکز اطلاعاتی آمریکا «همکاری های نزدیکی» دارد.

«ادوارد اسنودن»، مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) اسناد تازه ای منتشر کرده که بر اساس آنها دولت عربستان سعودی با سازمان جاسوسی آمریکا از سال 2013 «در حد بسیار زیادی همکاری های نزدیکی» داشته است.

به گزارش فارس، به نقل از «راشا تودی» ان اس ای «اطلاعات محرمانه ای» را در اختیار ریاض گذاشته و در برنامه های جاسوسی نیز به این کشور کمک می دهد.

طبق این گزارش، اسنودن «یادداشت بسیار محرمانه ای» را به خبرنگار روزنامه گاردین تحویل داده و در آن به این روابط اشاره کرده است. «ان اس ای» در درجه اول با وزارت کشور و وزارت دفاع عربستان در ارتباط است.

در این اسناد آمده: «بعد از جنگ اول خلیج فارس در سال 1991، آژانس امنیت ملی آمریکا روابط بسیار محدودی با دولت عربستان داشته است اما این رابطه هم اکنون وارد مرحله تازه ای شده است. این افزایش همکاری بعد از آن صورت گرفت که جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا گسترش روابط اطلاعات سیگنالی (جمع آوری اطلاعات از طریق رهگیری سیگنال ها» را در دسامبر 2012 تایید کرد. حتی قبل از تایید کلاپر ان اس ای با وزارت دفاع عربستان در زمینه «ابتکار عمل دسترسی حساس» که سال 2011 آغاز شد و بر امنیت داخلی و فعالیت تروریستی در شبه جزیره عربی متمرکز بود، همکاری داشت».

طبق این گزارش، همکاری بین دو کشور یک «خیابان دو طرفه» بوده و وزارت دفاع عربستان برای ان اس ای دسترسی به مکان های دور در خلیج فارس، اطلاعاتی راجع به توان نظامی ایران، القاعده و... فراهم کرده است.در این گزارش همچنین آمده: «احتمالاهمکاری های محرمانه جاسوسی بین آمریکا و عربستان به قیمت نادیده گرفته شدن حقوق بشر در عربستان تمام شده است.

اسنودن به دلیل این افشاگری ها ماه هاست که به روسیه پناهنده شده است. به گفته اسنودن، بازگشت وی به آمریکا مساوی است با اعدام.