آرشیو یکشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۳۲
ورزشی - اخبار کشور
۹

ترفند ریاض برای افزایش رتبه علمی عربستان در جهان

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام «ISC» گفت: دانشگاه ملک عبدالعزیز عربستان از نام و مشخصات پژوهشگران پراستناد برای ممتاز تلقی شدن خود در رتبه بندی های دانشگاهی استفاده می کند که این ترفندی غیرعلمی و ناصواب است.

به گزارش ایرنا از شیراز جعفر مهراد افزود: داده های انتشار یافته از سوی موسسه «تامسون رویترز» درباره فهرست پژوهشگران پراستناد و موسسه های مربوط به این اشخاص نشان می د هد بعضی از پژوهشگران پراستناد، راه آسانی را برای پولدار شدن انتخاب کرده اند و آن این است که این دانشگاه ها به جای استخدام تمام وقت این افراد، از نام و مشخصات آنها به صورت نمادین بهره برداری می کنند.

وی گفت: تقریبا نیمی از پژوهشگرانی که دارای نشانی دوم خارجی هستند، در واقع با این کشور عربی پیوند خورده اند. وی بیان کرد: این روشی معمول است زیرا یک نویسنده می تواند در مقاله ای که منتشر می کند، دارای بیش از یک نشانی، دپارتمان، بیمارستان و البته مرکز پژوهشی و غیره باشد اما برخی کشورها از این امکان سوءاستفاده می کنند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ادامه داد: 139 نفر (82 درصد) پژوهشگران پراستناد درج شده ذیل عنوان کشور عربستان سعودی، این کشور را به عنوان وابستگی سازمان ثانویه «نشانی دوم» درج کرده اند و حال آن که تنها 31 نفر از پژوهشگران پراستناد این کشور، عربستان را به عنوان نشانی اول ثبت و اعلام کرده اند.

وی گفت: وضعیت در شرایطی است که دانشگاه های معتبری مانند هاروارد آمریکا و توکیو ژاپن در مقایسه با دانشگاه ملک عبدالعزیز در عربستان سعودی به دفعات بسیار کمتر به عنوان نشانی دوم خارجی مورد استناد قرار گرفته اند.