آرشیو یکشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۵۷۰۴
بین الملل
۲۱
آسیا

نگرانی مشترک کره جنوبی و چین از نقش نظامی ژاپن

وزارت دفاع چین اعلام کرد، معاون وزیر دفاع کره جنوبی در جریان مذاکرات هیات بلندپایه دفاعی با معاون فرمانده ستاد مشترک ارتش خلق چین نگرانی خود را بابت تصمیم ژاپن در گسترش نقش نظامی اش ابراز داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، بائک سئونگ جو، معاون وزیر دفاع کره جنوبی و وانگ گوآنگ ژونگ، معاون فرمانده ستاد مشترک ارتش خلق چین روز چهارشنبه مذاکره یک روزه ای را در پکن ترتیب داده و در جریان این مذاکره توافق کردند یک خط تلفن مستقیم میان وزیران دفاع دو کشور ایجاد کنند. کابینه دولت ژاپن قطعنامه ای را اوایل ماه جاری میلادی تصویب کرد که بند کلیدی قانون اساسی صلح طلبانه این کشور را در داشتن حق دفاع جامع بار دیگر تفسیر و معنی می کند، براساس این تفسیر جدید ژاپن می تواند در صورت مورد حمله قرار گرفتن توسط یک کشور و نیروی خارجی وضعیت دفاعی خود را گسترش دهد.

روابط میان کره جنوبی و ژاپن به خاطر یکسری از مسائل مرتبط تاریخی مخدوش شده است که از جمله آن ها می توان به ادای احترام شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به معبد یاسوکونی اشاره کرد، معبدی که از دیدگاه سئول مظهر جنگ طلبی توکیو در دوران جنگ جهانی دوم است.

در جریان مذاکره یک روزه در پکن، معاون وزیر دفاع کره جنوبی نگرانی های خود را بابت مواضع ژاپن که «نادرست است و تعبیری نادرست از تاریخ محسوب می شود»، ابراز داشت و اظهار امیدواری کرد که چین و کره جنوبی بتوانند به تقویت همکاری امنیتی منطقه ای بپردازند.

در بیانیه وزارت دفاع چین نیز آمده است: معاون فرمانده ستاد مشترک ارتش چین نیز به توضیح دیدگاه پکن درباره موضع سیاسی جناح راستی دولت آبه پرداخت. معاون وزیر دفاع کره جنوبی همچنین در پکن با چانگ وانکو آن، وزیر دفاع چین دیدار و گفت وگو کرد و درباره ضرورت اقدامات احتیاطی در مقابل سیاست های ژاپن در انجام اقدامات سرسختانه گفت وگو کردند.