آرشیو یکشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۵۷۰۴
ایران زمین
۲۰

جشن عید فطر و سنت صبحانه خوزستانی ها

خانواده های خوزستانی بیش از سایر استان ها با رسومی خاص نخستین روز ماه شوال را جشن می گیرند، بعضی از خانواده ها با دادن صبحانه مختصر نزدیکان خود را دور هم جمع می کنند.

به روزهای عید که نزدیک می شویم، برای مردم خوزستان بوی قهوه عربی، بخور، چایی و زعفران دم کرده، دید و بازدیدهای فامیل، همسایه و نشاط کودکان برای گرفتن عیدی تداعی می شود.

سال های قبل را که مرور می کنیم این تجسم های شیرین، پررنگ تر و وسیع تر از حال وهوای امروزمان بود. کوچک ترها در ولع عیدی و بزرگترها به شوق دیدار نزدیکان خود با لبخندی به انتظار اعلام رویت هلال ماه شوال می شدند. همه چیز آمیخته از اصالت و دلباختگی به فرهنگ و رسوم بود، از لباس های محلی عربی مردان تا هنرمندی بانوان خانه در تهیه کلوچه های محلی و آراستن سفره عید... با وجود این هنوزهم این عید در این شهر طراوت و تازگی خود را نگه داشته است، هر چند کم سوتر از قبل، ولی باز دغدغه های زندگی شهری مردم را از اجرای عادت ها و رسوم خود در این عید باز نداشته است. مردم خوزستان با نزدیک شدن به آخرین روزهای ماه رمضان خود را برای استقبال ازعید فطر آماده می کنند، خانواده های خوزستانی بیش از سایر استان ها در این عید تدارک می بینند و نیز با رسومی خاص نخستین روز ماه شوال را جشن می گیرند. در شهرهای سوسنگرد، بستان، حمیدیه و اهواز بعضی از خانواده ها رسم بر آن دارند که با دادن صبحانه مختصر نزدیکان خود را به دور هم جمع کنند و احیانا در صورت وجود کدورت ها صلح و آشتی را میان آن ها برقرار سازند. این رسم پسندیده میان مردم عرب خوزستان از دیرباز بوده و تاکنون نیز میان برخی قبایل اجرا می شود و اقوام بعد از ادای نماز عید سعید فطر برای صرف صبحانه معمولا در خانه بزرگ خانواده جمع می شوند.

شهرهای سوسنگرد، بستان و حمیدیه معمولا در صبحانه برنج به همراه ماست و روغن محلی(فرگاعه) تهیه می شود. چرا که تولید روغن محلی و ماست در این شهر متداول است. در قسمتی از اهواز (کوت عبدالله) مردم رسم بر دادن شیر، لقمه نان و پنیر یا کلوچه های خانگی دارند. به گزارش فارس، درعید فطر حضور و تاثیر بانوان بیش از پیش نمایان می شود.