آرشیو دوشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۳۳
فرهنگ و هنر
۵

معشوقه پرخرج آمریکا به روایت سپانلو

محمدعلی سپانلو، اسرائیل را به معشوقه پرخرج آمریکایی ها تشبیه کرد که در مقابل دیپلماسی اخیر ایران کلاهش بر باد رفته است.

به گزارش ایسنا، این شاعر و مترجم پیشکسوت در واکنش به کشتار مردم غزه گفت: موضع من دفاع از مردم فلسطین است، بخصوص فلسطینی که مردمش از فرهیخته ترین اقوام عرب هستند.

او با بیان این که در این موضوع باید جامع الاطراف نگاه کنیم و از روی تعصب سخن نگوییم، اظهار کرد: قدرت تبلیغات صهیونیسم بسیار قوی است، آنچنان که این کشور سال هاست به معشوقه پرخرجی برای آمریکا تبدیل شده است و اکنون هم کنگره آمریکا بیش از آن که به منافع کشور خود فکر کند، نگران وضع اسرائیل است. این همان چیزی است که در جریان مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 هم در جریان است. سپانلو با تاکید بر این که نباید با این مساله غیرمسئولانه برخورد کنیم، اضافه کرد: دلم می خواست این حرف را که اسرائیل به معشوقه ای پرخرج برای آمریکا تبدیل شده یکی از مسئولان ایران بیان می کرد، معشوقه ای که سال هاست چک هایش را باید آمریکا پرداخت کند.او ادامه داد: پرخرجی این معشوقه برای آمریکا از 40 سال پیش آغاز شد؛ زمانی که یک بمب اسرائیلی به مدرسه ای در مصر اصابت کرد و 40 کودک را کشت. در آن زمان سازمان ملل قطعنامه ای در محکومیت خشک و خالی اسرائیل صادر کرد، اما آمریکا آن را وتو کرد.

این مترجم و نویسنده با بیان این که حماس نباید در دام اسرائیل بیفتد، اضافه کرد: حالااسرائیل بهانه می آورد که چرا ایران به حزب الله کمک می کند یا چرا ایران موشک می سازد و با این بهانه ها به کنگره آمریکا سیخونک می زند و فشار می آورد.