آرشیو دوشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۳۳
جهان
۶

استقبال اعراب از انتخاب رئیس جمهور جدید عراق

دبیرکل اتحادیه عرب با تاکید بر اعتماد کامل خود به شایستگی و توانایی فواد معصوم، رئیس جمهور عراق اعلام کرد: امیدوارم انتخاب رئیس جمهور عراق انگیزه خوبی برای پایان دادن به خفقان سیاسی این کشور باشد. درهمین رابطه کشورهای عربستان سعودی و سوریه نیز با ارسال پیام هایی انتخاب فواد معصوم را تبریک گفتند.

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب اظهار کرد: ما به مردم عراق به خاطر دستاورد مهمی که از طریق انتخاب فواد معصوم، رئیس جمهور خود به آن نایل شدند، تبریک می گوییم و امیدواریم انتخاب رئیس جمهور عراق انگیزه ای برای پایان دادن به خفقان سیاسی کنونی کشور باشد.

روز گذشته، عادل عبدالمهدی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق با رئیس جمهور جدید این کشور دیدار و درباره تحولات جاری در عراق رایزنی کرد. عبدالمهدی ضمن تبریک به معصوم برای او آرزوی موفقیت کرد. پارلمان عراق در جلسه روز پنجشنبه با اتفاق اکثریت آرا فواد معصوم را به ریاست جمهوری برگزید. عراقی ها هم اکنون منتظر تعیین نخست وزیر جدید خود هستند و هر روز در این باره گمانه زنی هایی مطرح می شود. به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، یک مقام عراقی گفته است فواد معصوم، رئیس جمهور عراق، نوری مالکی را مامور تشکیل کابینه خواهد کرد.

محمود حسن کشف، از نمایندگان ائتلاف دولت قانون گفته است: نوری مالکی یادداشتی را به رئیس جمهور داده که در آن ضمن اشاره به این که ائتلاف وی بزرگ ترین فراکسیون پارلمان است از او خواسته تا یک نامزد از ائتلاف دولت قانون را مامور تشکیل دولت کند.

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی با کسب 99 کرسی بزرگ ترین فراکسیون پارلمان را در اختیار دارد. گفته می شود با افزایش تعداد جدیدی از نمایندگان به این فراکسیون آنها تا 112عضو رسیده است. طبق قانون اساسی عراق، رئیس جمهور از بین ائتلاف برنده در انتخابات، فردی را به عنوان نخست وزیر معرفی خواهد کرد. با این حال برخی گمانه زنی ها حاکی است که ممکن است از بین ائتلاف دولت قانون، فرد دیگری به عنوان نخست وزیر معرفی شود، اما این خبرها هنوز تائید نشده است.