آرشیو دوشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۳۳
صفحه آخر
۲۰
نکته

جایی که والدین مقصرند

امین جلالوند

هنوز هم سر سفره ها نوشابه و کالباس می آوریم، هنوز هم قندان و نمکدان محبوب است و تا وقتی روغن از برنج نچکد، خیلی هایمان لب به غذا نمی زنیم.

همین عادت های نادرست غذایی در بین ایرانی ها، جدای از بزرگسالان، بچه ها را هم درگیر خود کرده است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران درباره سلامت غذایی کودکان و نوجوانان، آمار قابل تاملی ارائه کرد که خواندن و دانستن آن برای خیلی از پدر و مادرها واجب است.

به گفته موید علویان، 7 درصد دانش آموزان دوره راهنمایی کشور مبتلابه کبد چرب هستند و به اعتقاد این مقام مسئول، این مشکل ناشی از بی توجهی به امر تغذیه در سنین نوجوانی است.

کبد چرب به حالتی گفته می شود که بیش از 10 درصد وزن کبد را چربی ها تشکیل دهد که همین مساله می تواند به مرور زمان به نارسایی کبد منجر شود. بالابودن قند و چربی خون به گسترش این بیماری دامن می زند. گفته می شود بیشتر افرادی که کبد چرب دارند، از مشکل چاقی مفرط هم رنج می برند.

همه این عوامل را که کنار هم بگذارید، متوجه می شوید نوع تغذیه ای که والدین برای بچه ها انتخاب می کنند، نقش اصلی را در چرب شدن کبد بچه ها بازی می کند.

حتی این مقام مسئول هشدار می دهد: مردم تصور می کنند بیماری هایی مثل دیابت، کبد چرب و فشار خون، ویژه بزرگسالان است؛ اما این در حالی است که کودکان و نوجوانان نیز در معرض خطر ابتلابه این بیماری ها قرار دارند.

البته شاید برخی والدین بگویند بخشی از الگوی غذایی که فرزندان انتخاب می کنند، در خارج از محیط خانه اتفاق می افتد و اصلادر کنترل والدین نیست، ولی واقعیت این است که اگر پدر و مادری به کودک و نوجوانشان از همان سنین کودکی، انتخاب تغذیه سالم را آموزش دهند و فرزندشان را آگاه کنند، آن وقت باید انتظار داشت که بروز این بیماری های مزمن در بین کودکان و نوجوانان ایرانی، کاهش چشمگیری داشته باشد.