آرشیو شنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۳۴
اقتصاد
۴

تسویه حساب ایران با دو غول نفتی جهان

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به توقف فروش نفت و میعانات گازی ایران به دو شرکت انی و استات اویل هیدرو، اعلام کرد: تسویه حساب کامل بازپرداخت منابع مالی قراردادهای بیع متقابل دلیل توقف فروش نفت ایران به این دو غول نفتی جهان است.

سیدمحسن قمصری در گفت وگو با مهر در تشریح دلایل توقف فروش طلای سیاه به این دو غول نفتی جهان، افزود: فروش نفت خام و میعانات گازی به این دو شرکت نفتی اروپایی به دلیل بازپرداخت منابع مالی قراردادهای بیع متقابل انجام می شد. به گفته این مقام مسئول در شرایط فعلی قرارداد با این دو شرکت اروپایی به پایان رسیده و تسویه حساب کامل انجام شده است.

تا پیش از تصویب طرح تحریم گاز ایران، شرکت استات اویل هیدروی نروژ به واسطه مشارکت در طرح توسعه فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی و از محل قراردادهای بیع متقابل، روزانه هزاران تن گازمایع از ایران وارد می کرد.

علاوه بر این، شرکت ایتالیایی انی هم با وجود تحریم نفتی ایران از سوی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، هنوز در قالب بازپرداخت منابع مالی قراردادهای بیع متقابل اقدام به خرید نفت خام از ایران می کند و حتی از تحریم طلای سیاه ایران و وزارت خزانه داری آمریکا هم مستثنا شده است.