آرشیو سه‌شنبه ۱۴ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۸۱۶۴
صفحه اول
۱

اوباما اقدامات پوتین در بلندمدت به روسیه آسیب می زند

رئیس جمهوری آمریکا ملت روسیه را به عنوان «ملتی که هیچ دستاوردی نداشته» دانست و گفت: از آنجا که پکن در حال گسترش نقش خود در اقتصاد جهان است، غرب باید به دنبال برقراری همکاری قوی تر با چین باشد.

به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با مجله اکونومیست نقش مسکو را در صحنه بین المللی کم اهمیت جلوه داد و از اینکه ولادیمیر پوتین، همتای روسش هیچ کاری انجام نمی دهد ابراز ناامیدی کرد و گفت: به عقیده من داشتن آینده نگری در داشتن روابط با سایر کشورها اهمیت دارد.اوباما با کم اهمیت دانستن نقش مسکو در جهان از پوتین به عنوان رهبری که برای اهداف سیاسی مشکلات کوتاه مدت درست می کند یاد کرد و وی را به آسیب رساندن به روسیه در دراز مدت متهم کرد و گفت: فکر می کنم مهم این است که از بیرون نگاه کنیم روسیه چیزی نیست.

هیچ مهاجری برای دستیابی به فرصت به مسکو نمی رود. امید به زندگی در میان مردان روسی 60 سال است و جمعیت این کشور رو به کاهش است.وی درباره چالش های منطقه ای روسیه نیز گفت: باید اطمینان یابیم که روس ها تنش زایی نکنند و ناگهان مسئله سلاح های هسته ای به موضوع مذاکرات سیاست خارجی بازنگردد.رئیس جمهور آمریکا با این حال گفت که از «ریست» reset”روابط با روسیه پشیمان نیست.وی تصریح کرد: احساس ناامیدی نمی کنم.ما روابط بسیار سازنده ای با رئیس جمهور مدودف داشتیم. کارهای زیادی انجام شد که باید انجام می شد.

سیاست ولادیمیر پوتین در کوتاه مدت در داخل مورد حمایت است اما در خارج دردسرساز است.اوباما تنش های آمریکا با چین را «قابل مدیریت» دانست و گفت: چیزی که درباره چین باید بگویم این است که البته ما تا حدودی با آنها محکم برخورد می کنیم چرا که چینی ها تا زمانی که با مقاومت روبه رو نشوند، با جدیت و قاطعیت برخورد می کنند. آنها احساساتی نیستند و علاقه ای به موضوعات انتزاعی ندارند. بنابراین به سادگی بگویم که توسل به معیارهای بین المللی در مورد آنها کافی نیست.اوباما معتقد است که تنش های تجاری با چین کاهش پیدا خواهد کرد.