آرشیو یکشنبه ۱۹ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۵۷۱۳
ایران زمین
۲۰

تخصیص اعتبار برای اجرای طرح های نوین آبیاری در خراسان رضوی

مشهد – خبرنگار ایران استاندار خراسان رضوی خواستار تخصیص اعتبار برای اصلاح شبکه و اجرای طرح های نوین آبیاری در این استان شد.

علی رضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در دیدار با وزیرجهاد کشاورزی در مشهد با اشاره به خشکسالی های اخیر، بحرانی بودن وضعیت دشت ها و منابع آبی استان اظهار داشت: برای بهره برداری بهینه از منابع موجود، استفاده از روش هایی چون بازچرخانی آب، تصفیه پساب های خانگی وصنعتی، اجرای طرح های نوین آبیاری، ارائه الگوی کشت وتوسعه کشت های گلخانه ای فراتر از توصیه ضرورتی انکارناپذیر است. وی با تاکید بر لزوم مکانیزاسیون آبیاری کشاورزی، افزود: این مساله نه تنها در کشورهای نیمه خشک و خشک، بلکه در کشورهای با میانگین بارشی به مراتب بیش از ایران، نیز در اولویت قرار دارد. از آنجا که 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، استفاده از پساب های صنعتی در بخش کشاورزی از جمله مواردی است که باید با جدیت در این استان پیگیری شود.

رشیدیان ادامه داد: باید با اجرای طرح های آبخیز داری و آبخوان داری نسبت به تغذیه سفره های زیرزمینی و جلوگیری از افت بیش از پیش سطح آب آن ها اقدام کرد. مصرف سالانه آب در خراسان رضوی 7 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است که از طریق نزولات آسمانی، چاه های آب، ذخیره سدها و برداشت از سفره های زیرزمینی تامین می شود که این مهم می طلبد با مطالعات پژوهشی برای بررسی دیگر راهکارهای تامین آب تلاش کرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به موقعیت ویژه مشهد مقدس و تردد تعداد قابل توجه زائر در طول سال به این شهر، تامین آب شرب سالم در آن را یک ضرورت توصیف و تاکید کرد: ساماندهی چاه های آب کشاورزی و جلوگیری از اضافه برداشت از منابع آبی استان، مدیریت روان آب ها و آب های سطحی و همچنین جلوگیری از خروج آب های مرزی از جمله مواردی است که باید با جدیت دنبال شود. محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این دیدار اظهار داشت: برای توسعه کشاورزی باید موضوعات پایه در بخش کشاورزی مانند زمین، آب و نیروی انسانی متخصص و مجرب به طور جداگانه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: هیچ زمین قابل کشتی نباید در خراسان رضوی به حال خود رها شود بلکه باید برای افزایش بهره وری از آن ها در مسیر توسعه کشاورزی بهره جست.