آرشیو دوشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۴۲
اقتصادی
۴

رئیس اتاق اصناف: با بسته خروج از رکود به مدینه فاضله نمی رسیم

نقش اصناف در بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود نادیده گرفته شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران در مورد نادیده گرفته شدن اصناف در بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود غیرتورمی گفت: بخشی از آن به ضعف ما برمی گردد که باید به عنوان طراح وارد می شدیم و کمرنگ عمل کرده ایم و بخش دیگر آن به وزارت صنعت برمی گردد که از زیرمجموعه خود دفاع نکرده است و یقینا با این بسته به مدینه فاضله نخواهیم رسید.

علی فاضلی دیروز در نشست خبری به نیازهای پیش روی اتاق های اصناف ایران و تشکل های صنفی اشاره کرد و گفت: اتاق اصناف ایران از لحاظ امکانات و قانون با ایرادهایی مواجه است که این مسئله را به اطلاع رئیس جمهور رسانده ایم و قرار است در باب قانون نظام صنفی کمیته ای زیر نظر معاون وزیر صنعت در امور تجارت تشکیل شود و از متخصصان اصناف در این کمیته حضور داشته باشند.

وی با انتقاد از اینکه اتاق اصناف در تدوین برنامه های دولت آن طور که باید نقش خود را ایفا نکرده است، افزود: البته آنجایی هم که اصناف در تدوین قانون نظام صنفی نقش اساسی داشت، نمایندگان مجلس کمترین توجهی به نظر اصناف نداشتند.

فاضلی با اشاره به اینکه علی رغم انحلال اتحادیه های کشوری هنوز برخی از نام این اتحادیه ها سوء استفاده می کنند، تصریح کرد: قانون قبل زیرساخت تشکیل اتحادیه کشوری را ندیده بود و به همین جهت قانونگذار در اصلاح قانون جدید آن را منحل کرده و کمیسیون های خاص تخصصی در این راستا تشکیل خواهد شد که اکنون کمیسیون تخصصی املاک شکل گرفته و دو کمیسیون دیگر نیز در دستور کار است.

فاضلی نبود آمار و اطلاعات در بخش اصناف را یکی دیگر از نقاط ضعف پیش رو برشمرد و گفت: علیرغم 8800 اتحادیه و 3 میلیون واحد صنفی در بخش خدمات فنی و توزیع نمی دانیم داشته هایشان چیست و دلالی غیر مفید رشد عجیب و غریبی در برخی بنگاه های صنفی پیدا کرده و در برخی جاها حرف اول را می زنند که به دنبال هدفمند کردن نظام توزیع در کشور هستیم.

وی ایجاد برندهای معتبر به ویژه در بخش اصناف را یکی دیگر از سیاست های جدید اتاق اصناف عنوان کرد، چرا که این کمبود در برخی جاها مانع از رونق می شود.