آرشیو دوشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۴۲
حوادث - اخبار کشور
۱۱

وزارت بهداشت توصیه کرد: حذف لبنیات پرچرب از سبد غذایی

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد: افراد باید از شیر و ماست کم چرب و با چربی کمتر از 2/5 درصد استفاده کنند.

دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به فواید مصرف شیر و قرار گرفتن آن در گروه های اصلی هرم غذایی گفت: افراد باید برای حفظ و تامین سلامت از شیر و ماست پاستوریزه استفاده کنند و هنگام خرید توجه داشته باشند که از شیر و ماست کم چرب و با چربی کمتر از 2/5 درصد استفاده کنند.

وی افزود: مصرف شیر و ماست پرچرب به دلیل وجود اسید چرب اشباع شده با روغن پالم یا بدون آن مضر است و افراد باید در این زمینه دقت لازم را نمایند و به دلیل مضرات هر نوع چربی از جمله چربی حیوانی، باید شیر و لبنیات پرچرب از سبد غذایی حذف شود.

عبداللهی خاطرنشان کرد: مصرف اسیدهای چرب اشباع شده، باعث افزایش کلسترول، گرفتگی و انسداد عروق، ناراحتی های قلبی و اضافه وزن و چاقی است. چربی های اشباع شده باعث افزایش کلسترول بد LDL و تری گلیسیرید می شوند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم از مصرف شیر فله ای بپرهیزند چون امکان بروز بیماری بروسلوز (تب مالت) را به همراه دارد و در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه، باید شیر تازه را مدت 10 تا 20 دقیقه در حال هم زدن جوشانید و سپس مصرف کنند.

وی در پایان در رابطه با کیفیت لبنیات قابل عرضه در کشور گفت: وزارت بهداشت به طور دائمی بر روی عرضه این روغن نظارت دارد و آزمایشگاه های موجود برای بررسی میزان روغن پالم در فرآورده های غذایی مجهزتر می شوند.