آرشیو پنجشنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۱
معارف
۶

ثواب؛ رجوع عمل

واژه ثواب به معنای رجوع است؛ چرا که ثواب از «ثاب» به معنای «رجع» است. اینکه پاداش اعمال را ثواب گفته اند؛ چون رجوع نتیجه عمل انسان به انسان است و انسان نتیجه عمل خودش را دریافت می کند. در آیات قرآنی، ثواب، هم برای عمل خوب و هم برای عمل بد یعنی پاداش خیر و شر آمده است.

ثواب به معنای پاداش خیر: خداوند در آیه103سوره بقره می فرماید: ولو انهم آمنوا واتقوا لمثوبة من عند الله خیر لو کانوا یعلمون؛ و اگر ایمان آورده و پرهیزگاری کرده بودند، هر آینه پاداشی از نزد خدا برایشان بهتر بود، اگر می دانستند.

ثواب به معنای پاداش شر: خداوند می فرماید: قل هل انبئکم بشر من ذلک مثوبة عند الله من لعنه الله وغضب علیه وجعل منهم القردة والخنازیر وعبد الطاغوت اولئک شر مکانا واضل عن سواء السبیل؛ بگو: «آیا شما را به بدتر از [صاحبان ] این کیفر در پیشگاه خدا، خبر دهم؟ همانان که خدا لعنتشان کرده و بر آنان خشم گرفته و از آنان بوزینگان و خوکان پدید آورده و آنان که طاغوت را پرستش کرده اند. اینانند که از نظر منزلت، بدتر، و از راه راست گمراه ترند.» (مائده، آیه 60)

البته در قرآن گاه از ثواب با عنوان «مردا» تعبیر شده که برگرفته از واژه «رد» و مردود و بازگرداندن است.(مریم، آیه 76) در حقیقت این عمل انسان است که در قالب نتیجه به خودش باز می گردد.