آرشیو پنجشنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۱
ورزشی - اخبار کشور
۹

مشاور رئیس جمهور خبر داد انتشار 20 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار برای تسویه بدهی دولت

مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی گفت: 20 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار منطبق با موازین شرعی و به عنوان ابزار مالی برای تسویه بدهی دولت با بخش خصوصی منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مسعود نیلی در همایش بررسی راهکارهای خروج غیرتورمی از رکود اقتصادی اظهار داشت: شرایط اقتصاد ما از دو سال گذشته پیچیده است و در شرایط خیلی خاصی که داریم، اجماع درباره مسائل اهمیت دارد.

وی اظهار داشت: بیشتر 177 بند پیشنهادی دولت در بسته خروج غیرتورمی از رکود معطوف به رفع تنگناهای مالی، اصلاحات سیستم بانکی و بازار سرمایه است.

نیلی ادامه داد: بانک های ما از واسطه گری مالی فاصله گرفته و به بنگاه داری و خرید دارایی ثابت روی آورده اند که این امر بانک را از فعالیت محوری خودش جدا کرد به همین علت امکان اعطای تسهیلات را نداشتند.

وی اضافه کرد: یکی از بدهی های بزرگ دولت مربوط به بدهی های بانکی است که دولت نمی تواند، پرداخت کند و قدرت اعطای تسهیلات بانک کاهش می یابد.

وی گفت: بر اساس بسته خروج غیرتورمی از رکود، بانک مرکزی باید جایگاه خودش را پیدا کند و استانداردها را به بانک ها اعلام کرده و نظارت بر بانک ها داشته باشد و بانک ها طی سه سال خود را به استاندارد بانک مرکزی برسانند.

نیلی گفت: در بسته خروج غیرتورمی از رکود همچنین برای افزایش تقاضای موثر بحث صادرات مورد توجه قرار گرفته است که صادرات غیرنفتی یکی از الزامات این مجموعه است.وی با اشاره به اینکه بخشی از بسته خروج غیرتورمی از رکود به بدهی های دولت برمی گردد، گفت: دولت بدهکار بزرگ و بدحسابی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از جهت گیری های بسته خروج غیرتورمی از رکود سوق دادن بنگاه های بزرگ به سمت بازار سرمایه و بنگاه های کوچک به سمت بانک ها است.